top of page
חיפוש

ההר הירוק כל ימות השנה – נחל אורן

עודכן: 11 בדצמ׳ 2021

מבוא:

אני מאמין שרובכם כבר הייתם במקום לפחות פעם אחת בחייכם. בחודשי האביב תראו בצידי הדרך מגוון גדול של פרחים, כשהצבע השליט הוא האדום של הכלניות/נוריות/פרגים.

אז קצת על הכרמל לפני שנגיע לנחל. מקור שמו "כרם"- שהיו בו כרמי ענבים, זיתים ושקדים לרוב (בתנ"ך למקום גידול השקדים והזיתים גם קראו "כרם"). גובהו של ההר בשיא הוא 540 מטר מעל פני הים, וב־20 השנים האחרונות ידע פעמיים שלג על פסגתו (ינואר 2015, דצמבר 2017).

הוא ההר המדובר ביותר בתנ"ך לעיתים כסימן לחורבן (הנביא עמוס: "וַיֹּאמַר יְהוָה מִצִּיּוֹן יִשְׁאָג וּמִירוּשָׁלַ‍ים יִתֵּן קוֹלוֹ וְאָבְלוּ נְאוֹת הָרֹעִים וְיָבֵשׁ רֹאשׁ הַכַּרְמֶל.") ולעיתים בצורה חיובית ורומנטית (כפי שנראה בהמשך). הכרמל מוזכר גם בתלמוד הירושלמי, ללמדך על חשיבותו בעיני יושבי הארץ המקראיים.

הנביא ישעיהו אמר על ההר: "וְנֶאֱסַף שִׂמְחָה וָגִיל מִן הַכַּרְמֶל וּבַכְּרָמִים לֹא יְרֻנָּן לֹא יְרֹעָע יַיִן בַּיְקָבִים לֹא יִדְרֹךְ הַדֹּרֵךְ הֵידָד הִשְׁבַּתִּי" (ישעיהו ט"ז 10).

הנביא ירמיהו אמר על ההר: "וָאָבִיא אֶתְכֶם אֶל אֶרֶץ הַכַּרְמֶל לֶאֱכֹל פִּרְיָהּ וְטוּבָהּ" (ירמיהו ב' 7).

התלמוד הירושלמי משווה את הירוק של ההר כ"שושנת הכרמל" המתוקה (מסכת סוכה פ"ג).

ועכשיו לטיול עצמו (המסלול אינו מעגלי).

האתר:

בחודשי האביב מומלץ להתחיל את הטיול באזור המחצבה העתיקה (מקישים בוויז "מחצבות קדומים כביש 721"), שם נחנה את הרכב הראשון. את הרכב השני בסוף המסלול בחניון האגם (יש שילוט), הנמצא כקילומטר מתחת לתחילת המסלול (הכניסה אליו היא מכביש 721).

כבר בירידה לערוץ הנחל, תתקלו בפריחה נפלאה של מגוון פרחים (ראו תמונות מצורפות). לאחר שתגיעו לשרידי תחנת הקמח (מעין מבנה עם קשתות), תפנו ימינה ותמשיכו במסלול הפונה מערבה, כשעל הגדה יהיו פרחים וצמחי קנה, שירקדו למגעה של הרוח, ולצלילי פכפוך המים הזורמים בנחל. בהמשך נחצה את הנחל (ניתן לעשות זאת על האבנים מבלי להירטב) לגדה הדרומית ונמשיך במסלול מוצל עד לחניון האגם. בקטע זה, ניתן ללכת בתוך המים, לשכשך, וליהנות מנפלאות האביב.

בחניון האגם ישנם שולחנות פיקניק (מציע למי שיכול להביא שולחן עצמאית), שירותים, צל למכביר, ושטח חניה גדול.


42 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page