top of page
חיפוש

חברון – מערת המכפלה.

מבוא:

הישוב בחברון מקיף מספר אתרים מרשימים ששווים ביקור. המרשים מכולם הוא אתר מערת המכפלה.

מערת המכפלה היא המקום השני בקדושתו לעם היהודי לאחר הר הבית. על פי האמונה, המשותפת לכל שלושת הדתות המונותיאיסטיות (יהדות, נצרות, אסלאם), כאן קבורים אברהם יצחק ויעקב ונשותיהן (למעט רחל).

ספר הזוהר משייך למקום גם את מקום קבורתם של אדם וחווה, ומקום קבורתם של משה וציפורה.

ככלל ישנם שני הסברים לשמו של המקום:

1. קדושי אומתנו קבורים שם בזוגות (אברהם ושרה, יצחק ורבקה, יעקב ולאה, ויש האומרים גם אדם וחווה ומשה וציפורה).

2. מערת הקבורה מורכבת למעשה ממבנה של שתי מערות המחוברות ביניהן.

המבנה עצמו הוא שילוב של תקופות. החל מהתקופה ההרודיאנית ועד לתקופה העות'מנית. בכניסה ישנה חנות שתחלק לכם חינם פלאיירים עם הסברים על המקום. מקומיים ישמחו להדריך אתכם בפנים, והאווירה מאוד נעימה וחביבה.

עד לשחרור המקום ב־1967, היהודים הושפלו על ידי כל האימפריות ששלטו במקום בעבר. בתקופות מסוימות היה איסור מוחלט להיכנס לאתר, בתקופות אחרות היה אסור פולחן יהודי, והחל מהמאה ה‏־13, "המציאו" הממלוכים (ואחריהם העות'מנים והבריטים שהמשיכו עם "ההמצאה" הזו) דרך מיוחדת להשפלת היהודים. ליהודים היה מותר לטפס שבע מדרגות לכיוון המתחם - ותו לא.

לאחר מלחמת ששת הימים, במספר שלבים לאורך כ־20 שנה, הוכשר המתחם על ידי כל ממשלות ישראל, לפולחן כל הדתות.

ב־25/2/1994 ביצע ברוך גולדשטיין את אחד מהפשעים המזעזעים בתולדות העם היהודי בעת המודרנית, עת רצח 29 מתפללים מוסלמים ופצע כ־125 נוספים בפעול טרור של ירי חסר אבחנה לתוך אולם התפילה במבנה.

בעוד רבנים יצאו בגינויים חריפים כנגד הטבח, נמצאו גם רבנים שהצדיקו את הרצח. אנשי הישוב בחברון היו חלוקים בדעותיהם- דבר שהביא לתהום אידיאולוגית בין רוב היהודים בארץ לבין אנשי הישוב בחברון, שנאה, ועוינות חסרת תקדים בין יהודי המקום לערביי חברון. התוצאה הייתה חלוקת המבנה באופן קבוע בין אוהל אברהם ויעקב (לתפילת יהודים) לבין אוהל יצחק (לתפילת מוסלמים- אליו הכניסה מהשטח המוסלמי של העיר).

בצמוד לאתר יש בית קפה חמוד, לא יקר, שמציע כריכים, טוסטים, קפה משובח, במחירים סבירים.

האתר (כניסה חופשית - פתוח גם בשבת!):

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "מערת המכפלה - חברון". התוכנה תוביל אותנו דרך קריית ארבע ליישוב הישן בחברון (יש שילוט, חיילים, לא לדאוג!).

לאחר שנפנה מהרחוב הראשי ימינה (ראה שילוט) נחנה את הרכב.

המבנה מרשים ונראה למרחוק. בסמוך לכניסה למבנה נראה את אחת הכניסות החסומות למערות הקבורה. בסמוך לה נמצא אתר קטן שיש המאמינים כי הרמב"ן קבור שם. נעבור את מחסום החיילים הפנימי ונגיע למדרגות (המקום מונגש לנכים גם באמצעות מעלית).

בפנים האתר (מבנה שנבנה לראשונה בתקופת המלך הורדוס ובתוכו נראה בנייה משנית מהתקופות הצלבניות, המָמְלוּכִּיוִת, ועוד...) נראה את הקפלות המוסלמיות/צלבניות/הרודיאניות שנקראות גם אוהל אברהם/ אוהל יעקב/ סימון קבר שרה וכן הלאה. בצד המזרחי של המבנה נראה הסברים ארכאולוגים והיסטוריים המוכיחים כי זה אכן מיקום מערת המכפלה. ליד אוהל אברהם ישנן דפדפות הסבר על המקום - מעניין.

בעייני המקום מדהים ארכיאולוגית/ ארכיטקטונית/ היסטורית יהודית ועברית. אתר שהוא בהחלט MUST מכל אספקט שהוא.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.











89 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page