top of page
חיפוש

המנזר הבנדיקטיני אבו גוש.

מבוא:

מנזר אבו גוש הוא אחד המבנים העתיקים ביותר בארץ שנשתמרו לאורך 900 שנים. תחילתו של המנזר היא לפני 1700 שנה, כאשר הביזנטים ייחסו למקום את קריית יערים היכן ששכן ארון הקודש במשך עשרים שנה, לאחר שהוחזר משֶבִי פלישתים ככתוב בתנ"ך: " וַיְהִי, מִיּוֹם שֶׁבֶת הָאָרוֹן בְּקִרְיַת יְעָרִים, וַיִּרְבּוּ הַיָּמִים, וַיִּהְיוּ עֶשְׂרִים שָׁנָה" (שמואל א' פרק ו).

במשך הזמן האמונה הביזנטית במקום כקריית יערים נמוגה, והנצרות הקתולית החל להאמין שהמיקום הוא של אמאוס - המקום בו התגלה ישו, לאחר שקם לתחיה מאירוע הצליבה, לשניים מתלמידיו (הברית החדשה, לוקס 24).

בשנת 1141 (שלטון הצלבנים) הוקמו המנזר והכנסייה הנראים היום. מאז, במשך מאות השנים, המקום שינה את פניו (יש האומרים שסלאח א-דין שינה את המקום ל"מָדְרָסֶה" = בית מדרש לאסלאם), ננטש, והנוכחות הנוצרית במקום חזרה במאה ה־14.

מסוף המאה ה־19 חזרה למקום האמונה שהמנזר שוכן למרגלות תל קריית יערים התנכ"ית (דיר אל אזהאר = "המנזר הנכבד"). המקום נרכש על ידי הכנסייה הצרפתית ובתחילת המאה ה־20 התיישבו בה נזירי ונזירות המנזר הבנדיקטיני.

המנזר הבנדיקטיני קשר את גורלו עם גורל עם ישראל. ב־10 ביולי 1977, בדיוק 30 שנה לאחר צאת האנייה "אקסודוס" כשהיא עמוסה בעולים חדשים, מגיע לארץ האב אוליביֶיה. נזיר צרפתי ששירת בחיל הים הצרפתי לפני ש"חזר בתשובה" לנצרות. הוא רואה סמליות רבה בכך שהוא ואקסודוס יצאו באותו תאריך לארץ המובטחת. בהגיעו הוא פועל לקירוב לבבות, כולל אירוח, מפגשים והענקת מתנות לחיילי חיל הים הישראלי לקראת החגים.

לאור פועלו הרב של האב אוליביה, הוענקה לו בשנת 2005 אזרחות כבוד של ישראל, על ידי שר הפנים דאז, השר אופיר פינס.

ב־2018, החליט מישהו בממשלת ישראל שהמפגשים עם נזיר בנדיקטיני אוהב ישראל לא רצויים לנפשם העדינה והיהודית של חיילי צה"ל, והמפגשים פסקו.

בתחומי המנזר מתקיים פסטיבל אבו גוש, בו מתארחים נגנים, להקות ומקהלות, למוזיקה מיוחדת ונפלאה.

המנזר מתפרנס ממטעים שבבעלותו, מייצור יין, ליקרים ודברי חן, ומקבוצות תיירים שמבקרות במנזר.

האתר:

איך מגיעים? מקישים בוויז: "מנזר הבנדיקטים מחמוד רשיד 3 אבו גוש". נגיע לרחוב הצמוד לחומת המנזר. פתח קטן בחומה יוביל אותנו פנימה, הישר לגן רחב, מלא פרחים ועצים.

לפני שניגש למנזר עצמו, נעלה במעלה הגינה לחלק העליון שגם הוא שווה צילום והתבוננות.

לאחר מכן ניכנס לחלק העליון של המנזר (המורכב משתי קומות - הכנסייה והקריפטה). אם נפגוש את האב אוליבייה, הוא מיד יספר לכם בעברית צחה על המקום, יפתח בשירה עם קולו הערב, וכל זאת בתוך מבנה בן 900 שנה, עם אקוסטיקה מדהימה ומרגשת.

בקירות ממול תראו ציורים מהתקופה הצלבנית חוויה ששווה ביקור בזכות עצמה.

לאחר מכן נעבור לקריפטה, שהיא למעשה קומה תת קרקעית שעובי קירותיה מגיע ל־3.5 מטר! שם נמצא שני ממצאים מרשימים:

1. ליד משקוף הכניסה ישנה אבן מתקופת המרד הגדול (66-71 לספירה) עליה חקוקות המילים: VEXILLAT(I)O LEG(IONIS)X FRE(TENSIS = חיל המשלוח של הלגיון העשירי פרטנסיס. הלגיון העשירי הוא הלגיון הרומי שדיכא את המרד והחריב את בית המקדש.

2. מעיין מים חיים שעל פי המסורת פרץ כשישו ניגלה לתלמידיו.

בסיום ביקורכם, אל תשכחו להיכנס לחנות, לקנות מזכרות, ליקרים, יינות. ללא ספק מקום שהוא חוויה.

שעות פתיחה: פרט לימי ראשון וחגים נוצריים פתוח שני-שבת 08:30-11:00, 14:30-17:30. טלפון: 02-5342798.

ציורי קיר בני 900 שנה.
האב אוליבייה מקבל את פני הבאים.
הקריפטה

406 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page