top of page
חיפוש

המנסרה - מכתש רמון.

עודכן: 9 בדצמ׳ 2021

מבוא:

אם אתם נוסעים לאילת, וזה לא משנה באיזו עונה, אני ממליץ את אחד הכיוונים לעשות דרך מכתש רמון. במכתש רמון ישנם מספר אתרים ששווים ביקור, שאינם מחייבים כושר הליכה מיוחד. הפעם נבקר באתר המנסרה.

כשנוסעים ממצפה רמון לתוך המכתש, נחשף לנוף מדהים, ייחודי בעולם, של מכתש אדיר ממדים, מוקף בקירות שמגיעים לגובה של מאות מטרים. איך שנתחיל את הנסיעה לתוך המכתש, ניחשף למגוון רחב של צבעים הנוצרים מסלעי המקום, ומהגבעות המיוחדות הנישאות בתוך המכתש.

בכדי להבין את שנראה במנסרה, צריך לדעת כיצד נוצר המכתש ומדוע הוא נחשב כתופעה ייחודית עולמית (יחד עם חמשת אחיו – חתירה, חצרה, עריף, ירוחם, וג'בל חלאל במזרח סיני).

עד לפני כ־30 מיליון שנה היה כל האזור מתחת לים תטיס, שהוא ים קדמוני שהיה קיים לפני תזוזת הלוחות הטקטוניות באזור. תחשבו על כל אזור הנגב, כקרקעית של ים כשמעליה שוחים דגים, שבלולי ים ענקיים (אמוניטים) ואת קרקעית הים מפארים רכיכות ימיות, אלמוגים וצמחי מים ים לכל דבר ועניין.

לפני כ־45 מיליון שנה, החלה פעילות מגמתית באזור, שדחפה את כל האזור כלפי מעלה, ובמקביל הים נסוג, עד שלפני כ־30 מיליון שנה הים נסוג למקום שבו הוא נמצא היום (תיכון וסוף), וכל האזור נחשף לרוח ומים.

האזור התייבש, וכל הקרקעית שעוצבה על ידי אבן הגיר הרכה (יחסית), שמקורה הוא משקעי עצמות הדגים והקונכיות, החלה להישטף על ידי הגשם והרוחות לכיוון הערבה (מזרח). כך נוצר המכתש. ככל שהחול נשטף, נחשפו מתחתיו סלעי יסוד המרכיבים את המגמה של כדור הארץ – מכאן הצבעים השונים הנחשפים במכתש.

האתר:

לאחר שנרד ממצפה רמון למכתש, נספור עוד כ־3 ק"מ על כביש 40, ונראה שלט המפנה אותנו ימינה למנסרה. לאחר כ־500 מטר נגיע לחניון שבו נחנה את הרכב.

מיד אחרי החניה, נעלה על מדרגות נוחות לעלייה, מתונות מאוד, עשויות פלסטיק ממוחזר, לכיוון פסגת הגבעה. לאורך הדרך נראה מנסרות אבן שנוצרו כחלק מתהליך גאולוגי של התקררות מהירה של סלע מגמה. ההתקררות גרמה לסלע להיסדק בצורת מנסרה. לאורך כל הדרך עד לפסגה, ילוו אותנו המנסרות המיוחדות הללו.

העלייה ממש קלילה, והסיום בפסגת הגבעה מעניק תצפית סביבתית על המכתש ואתריו. נחמד, מיוחד, שווה.

לאלה שיבואו עם שני רכבים, אני ממליץ להשאיר את הרכב השני בחולות הצבעוניים (רשמית אתר החולות הצבעוניים נקרא "אבן רוח ומים") הנמצא כ־400 מטר מזרחית למנסרה (ראה את ערך "חולות צבעוניים).


84 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page