top of page
חיפוש

חוות מרשם – יער מורן.

מבוא:

חוות מרשם הייתה חווה חקלאית בימי בית ראשון (מאה 6-7 לפני הספירה) ונהרסה/ננטשה בזמן גירוש בבל (586 לפנה"ס).

חפירות שנערכו במקום העלו ממצאים שמעידים כי הייתה זו חווה שהתפרנסה מגידול צאן (התגלתה מכלאת צאן מאותה תקופה שהגנה על החיות מפני טורפים), מהפקת יין (התגלתה גת קטנה לסחיטת ענבים), ומתבואה (נחשפה ממגורה במקום, לאיסוף גרעיני תבואה).

בחווה התגלו שרידים של בית ארבעת המרחבים בית ישראלי אופייני לימי בית ראשון בתוך מבנה של 14X13 מטר. כמו כן התגלו אלפי רסיסים של כלי חימר, בהם קנקני אגירה, קערות, נרות, וכן צלמית של סוס פולחן שהיה נהוג בימי בית ראשון וחלק ממלכי יהודה נלחמו בכך בכל כוחם.

החווה היא חלק ממיזם "דרך מלכי יהודה" של קק"ל לחשיפה של ישובים מתקופת בית ראשון (מחורבת רימון בדרום יער להב, ועד מצודת גלאון בצפון).

החווה ממוקמת ביער מורן המשתרע על פני כ־2750 דונם, הוא יער מעשה ידי אדם, שנטיעתו החלה ב־1983. יש ביער שטחים מוצלים רבים עם שולחנות פיקניק.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "יער מורן בית חווה מרשם". התוכנה תוביל אותנו לכביש 358 שעובר ליד קיבוץ להב. קצת דרומית לישוב נטע מרשם, תפנה אותנו התוכנה מזרחה, לדרך עפר ליד שדה חקלאי (נגישה לכל סוגי כלי הרכב), בואכה ליער מורן.

נחנה את הרכב ונעלה בשביל קצר את החווה. במקום ישנם שלטי הסבר והכוון, כולל של מכלאת הצאן והאסם התבואתי הביתי, ואזורי פיקניק מוצלים בהמשך השביל.

מקום נחמד לבלות כמה שעות בטבע ולשלב היסטוריה מהתנ"ך, ופיקניק משפחתי נהדר ביער שניטע בדיוק לצרכים האלה.

אין שירותים במקום והאתר לא מונגש לנכים. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.




מכלאת הצאן




121 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page