top of page
חיפוש

חולות ניצנים ואגמי מי התהום.

מבוא:

שטח החולות הדרומי של מישור החוף משתרע למעשה מראשון לציון ועד אשקלון, עם שתי "הפסקות" אורבניות בדמותן של הכור הגרעיני בנחל שורק והעיר אשדוד.

שטח החולות הזה הוא למעשה אזור כורכר (סלע ייחודי לארץ ישראל המורכב מחול הים וחלקי בעלי חיים ימיים שנסחפו לחוף ו"הומסו" על ידי מים, רוח ולחות), שמשתרע צפונה עד לצוק הכרמל בסמוך לזיכרון יעקב.

באזור הדרומי לראשון לציון נמצא בעלי חיים וצמחייה מגוונים שהתאימו את עצמם לחיים באזור גשום אבל עם אדמה מדברית (חולית ומחלחלת במהירות). בין בעלי החיים נמצא את השועלים, צבאים, צבועים, צבים, דורבנים, תנים, גרבילים, ארנבות, עטלפים, קָרָקָלים, לטאות וזוחלים ממינים שונים (אפילו לטאות כוח אפור שגודלן מגיע עד ל־1.5 מטר), עופות מים ועד עופות טורפים. עושר החיים בחולות הוא בלתי נתפס ביחס לתנאי המחייה.

הצמחייה באזור היא עונתית בחלקה (כלניות, אירוסים, ועוד...) וקבועה בעיקר בדמות השיטה המכחילה. צמח זה הובא בשנות ה־20 של המאה הקודמת לא"י מאוסטרליה בכדי לעצור את היסחפות החולות. אבל, כמו כל דבר בטבע שהאדם מתערב בו, גם הצמח הזה הפך לפולש מזיק שמשתלט על אזורי מחייה של צמחים אחרים.

בתקופה המודרנית החל האדם לחצוב חציבת יתר של כורכר וחול למטרות בנייה ושימושים צבאיים, דבר שצמצם את שטח החולות. בשנת 2003 הוצפה מחצבה שפעלה באזור ניצנים על ידי מי תהום גבוהים. המקום הפך לשלושה אגמים גדולים של מים מתוקים, וראש הממשלה דאז, אריאל שרון, החליט להפוך את האזור לשמורת טבע.

האתר:

אם נקיש בוויז "מחנה יהושע, בט"ר ניצנים" תוביל אותנו התוכנה לכביש 3631 המגשר בין כביש 4 לבין חוף הים. ניסע על הכביש מערבה. 1.8 ק"מ לאחר שעברנו את הבסיס (שיהיה מצד שמאל של הכביש), ממש לפני שהכביש מתעקל שמאלה, נראה אפשרות לרדת מהכביש ימינה אל שביל כורכר באורך של כ־100 מטר שיוביל למגרש החניה. נחנה את הרכב ונעבור מכשול ברזל ולאחריו בטון שנועדו למנוע מרכבי שטח להיכנס לשמורה, בדרכנו צפונה על השביל. לאחר כ־150 מטר נגיע לאגם שאורכו מגיע למספר מאות מטרים.

כל הדרך היא חולית, מוקפת בשני צדיה בעצי השיטה המכחילה עם פריחת האביב והקיץ הצהובה העזה שלהם. נתמקם באחת מנקודות הזוּלָה המוצלות שעל שפת האגם הראשון ונהנה מהנוף הפראי שסביבו. אם נמשיך ללכת צפונה נפגוש עוד שני אגמים – סה"כ שלושה אגמים באורך מצטבר של יותר מקילומטר.

מי שמעוניין יכול להביא סאפ, גלשן, אבוב, או סירה מתנפחת ולגלוש למים לחתירה. באגמים ישנם דגים שהובאו אליהם לפני מספר שנים, אולם הדייג אסור (שמורת טבע).

שימו לב: הרחצה אסורה במקום משתי סיבות:

1. אין שירותי הצלה.

2. קרקעית האגם בוצית.

בצאתכם, נא לא לשכוח לאסוף את האשפה חזרה אתכם לרכב.

האגם הראשון ממעוף הציפור בגובה 130 מטר.
המחסומים למניעת כניסת רכבי שטח בתחילת השביל המוביל לאגם הראשון
הדרך מהמחסום לאגם הראשון

אחת מפינות הזוּלָה

עוד אחת מפינות הזוּלָה


האגם ממעוף הציפור - מהצד.







180 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page