top of page
חיפוש

יד קנדי חורבת סעדים.

עודכן: 14 בנוב׳ 2021

מבוא:

אתר יד קנדי ממוקם על אחת הפסגות ביער עמינדב. הנשיא ג'ון פיצ'רלד קנדי (J.F.K), היה הנשיא הראשון ששבר את אמברגו הנשק האמריקאי לישראל לאחר מלחמת העצמאות. בתקופתו קיבלה ישראל את טילי ההוק (טיל קרקע אויר) שסייעו להגנת אתרים אסטרטגיים בישראל מפני תקיפות מטוסים של צבאות ערב במלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים.

הוא נחשב בתקופתו לנשיא האמריקאי הידידותי ביותר שהיה לישראל מאז הקמת המדינה. בתאריך 22/11/1963 התנקש בחייו לי הארווי אוסוולד. הרוצח (אוסוולד) נרצח על ידי ג'ק רובי יומיים אחרי רצח קנדי (בלי סיבה ידועה), והוא עצמו מת בכלא כשנתיים לאחר מכן (בהתחלה טענו שלטונות הכלא כי הייתה לו דלקת ריאות, ויום אחרי כן אמרו שזה סרטן...).

הרבה סיפורי קונספירציה נבנו על רצח קנדי - אף אחד מהם לא אושר או הופרך.

לצורך הנצחתו של הנשיא ששבר את חומות אספקת הנשק האמריקאי לישראל הוקם ב־1966 האתר "יד קנדי".

למרגלות ההר עליו ממוקם האתר, נחשפה חווה ביזנטית (מאות 4-7 לספירה) – חורבת סעדים. שמה ניתן לה מהשם המקורי "חירבת סעידה" (חורבת המאושרת), על שם הניסים שעשה השייח אחמד לנשים במקום וריפא נשים עקרות. לזכרו בנו מסגד בתקופה המוסלמית העתיקה (מאות 7-11), ששרידים ממנו ניתן לראות באתר. המסגד, דרך אגב, נבנה על שרידי ביתו של כומר ביזנטי בשם מרינוס (במבנה המסגד נמצאה כתובת המציינת את שמו).

בצמוד לחווה הביזנטית נבנה אתר קמפינג יפה, עם שולחנות רבים ומוצלים, מים, ואזורי חניה. יש באזור מספר עדרי צבאים, ואם יתמזל מזלכם תתקלו באחד מהם.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "יד קנדי". התוכנה תוביל אותנו ליער עמינדב (כביש 3877) ולאתר עצמו. המבנה באתר פתוח בימים א'' 08:00-16:00, אולם הגישה אליו רגלית פתוחה 24/7.

המבנה עוצב בצורת גזע עץ גדוע (בסימן המצבות של יהודים שנרצחו), הוא מרשים מבחוץ ומבפנים כאחד. יש באתר שירותים נקיים (בשעות הפתיחה של המבנה). מחוצה לו ישנם מספר שולחנות פיקניק והנוף הנראה מהאתר הוא מרהיב.

מהאתר יורד שביל לכיוון חורבת סעדים (ממליץ להגיע עם שני רכבים ולהחנות את השני בחורבה מקישים ב־WAZE "חורבת סעדים"). ההליכה נוחה (לא מונגשת לעגלות), מוצלת ברובה ונעימה.

נגיע עם השביל לחורבת סעדים, נסתובב בשטח האתר שעמוס בעצי חורש ארץ ישראלי (אלונים, חרובים, אלות ממש חגיגה), נראה את המסגד העתיק, את שרידי המחסנים והמבנים של החווה ובורות המים.

משם נוכל:

1. לפרוס את מרכולתנו לפיקניק בשטח השולחנות (יש גם מתקני משחקים לילדים), וליהנות מכל הטוב שהמקום מציע לנו (אין שירותים!).

2. אם תגיעו באזור האביב כדאי להמשיך משם לשביל המעיינות עין סעדים, עינות עוזי ועין תמר (בקיץ חלקם יבשים).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.




הנוף מיד קנדי

תחילת הירידה לחורבת סעדים מהחניה של יד קנדי.










50 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page