top of page
חיפוש

כנסיית ההשתנות – הר תבור.

מבוא:

הר תבור הוא מקום חשוב ומרכזי בהיסטוריה של ארץ ישראל.

הוא מוזכר לראשונה בתנ"ך (יהושע י"ט) כגבול שבין שלושה שבטי ישראל: יששכר, זבולון, ונפתלי. בספר דברי הימים הוא מוזכר כאחוזה שניתנה ללוויים משבט זבולון ככתוב: "לִבְנֵי מְרָרִי, הַנּוֹתָרִים--מִמַּטֵּה זְבֻלוּן, אֶת-רִמּוֹנוֹ וְאֶת-מִגְרָשֶׁיהָ; אֶת-תָּבוֹר, וְאֶת-מִגְרָשֶׁיהָ" (דברי הימים א', פרק ו' ס"ב). המקום גם מוזכר כחלק ממלחמות ישראל עוד מתקופת השופטים, בואכה מרידות בתקופת בית שני עד המרד הגדול בו מתואר ההר כמקום אותו ביצר יוסף בן מתתיהו.

כנסיית ההשתנות בהר תבור נוסדה לראשונה במאה ה־4 לספירה ע"י הביזנטים. הם האמינו כי זה המקום בו התגלה ישו לשלושת מאמיניו (פטרוס, יעקב ויוחנן) כבן האלוהים. באותו אירוע הוא נועד עם משה רבנו ואליהו הנביא (כחלק מהאמונה הנוצרית כי הברית החדשה היא המשכה של הברית הישנה), ככתוב: "לְאַחַר שִׁשָּׁה יָמִים לָקַח יֵשׁוּעַ אֶת כֵּיפָא וְאֶת יַעֲקֹב וְאֶת יוֹחָנָן אָחִיו. הוּא הֶעֱלָה אוֹתָם לְהַר גָּבוֹהַּ לְבַדָּם 2 וְהִשְׁתַּנָּה לְעֵינֵיהֶם; פָּנָיו זָהֲרוּ כַּשֶּׁמֶשׁ וּבְגָדָיו הִלְבִּינוּ כָּאוֹר. 3 לְפֶתַע נִרְאוּ אֲלֵיהֶם מֹשֶׁה וְאֵלִיָּהוּ כְּשֶׁהֵם מְדַבְּרִים אִתּוֹ. 4 הֵגִיב כֵּיפָא וְאָמַר אֶל יֵשׁוּעַ: "אֲדוֹנִי, טוֹב שֶׁאֲנַחְנוּ כָּאן. אִם תִּרְצֶה אֶעֱשֶׂה פֹּה שָׁלוֹשׁ סֻכּוֹת, לְךָ אַחַת, לְמֹשֶׁה אַחַת וּלְאֵלִיָּהוּ אַחַת" (הבשורה על פי מתי י"ז).

לאחר מספר גלגולים של היאחזות נוצרית על ההר כולל בתקופה המוסלמית העתיקה (638-1099 לספירה). הצלבנים (המסדר הבנדיקטיני) בנו על ההר מנזר שנחרב יחד עם הכנסיות האחרות שהיו על ההר בשנת 1263 על ידי הכובש הממלוכי בייברס.

הכנסייה הנוכחית נבנתה בשנת 1924 על ידי אנטוניו ברלוצי, אדריכל איטלקי שבנה מספר כנסיות בארץ, והשאיר חותם מרשים של אדריכלות כנסייתית.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "הר תבור" (לא להקיש "כנסייה אורתודוכסית" כי התוכנה תוביל אתכם למקום אחר). התוכנה תוביל אותנו לכביש 7266 שיוביל אותנו לפסגתו של ההר בגובה 562 מטר מעל פני הים.

בדרך נעבור נקודות תצפית על עמק יזרעאל, ומיטבי הלכת יעדיפו לעשות את הדרך רגלית בכדי לחוות פריחה נפלאה על ההר (פברואר-מרץ).

נגיע לחניה בכניסה לכנסייה. ניכנס דרך גן גדול כשבצדו הימני המנזר נכון להיום, ובצדו השמאלי של השביל נראה את עתיקות המנזר הבנדיקטיני שנהרס על ידי הממלוכים.

בכדי לשמר את מורשת הצלבנים, נבנתה הכנסייה בסגנון אדריכלות הרומנסקית שהייתה נוהגה באירופה במאות ה־11-13 לספירה. בחזית הכנסייה חרוט סיפור ההשתנות. ניכנס לכנסייה (מונגש), ונראה אולם גדול כשמשני צדדי הכניסה ישנן שתי קפלות (אולמות תפילה קטנים). האחת מנציחה את המפגש של ישו עם אליהו הנביא והשנייה עם משה רבנו.

האולם עצמו יפהפה עם ציור ענק, מאחורי האפסיס, של סיפור ההשתנות.

גולת הכותרת של המקום בעייני היא התצפית (לא מונגשת). לאחר שביקרנו בכנסייה נעלה למרפסת התצפית, שגרם המדרגות המוליך אליה נמצא מימין לכניסה לכנסייה (דרומית לכניסה). מהמרפסת נזכה לתצפית מדהימה על עמק יזרעאל והרי השומרון מדרום, רכס הרי נצרת ממערב, ובקעת כנרות והר הגלבוע ממזרח.

שעות הפתיחה (להגיע בבגדים צנועים):

כל יום, למעט חגים נוצריים, 08:00-11:45, 14:00-17:00. הכניסה חינםיש במקום שירותים וחנות מזכרות קטנה.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.






126 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page