top of page
חיפוש

מגדל שרשן ובית הכנסת העתיק - חוף קיסריה.

מבוא:

בקיסריה ישנו חוף ים מדהים ופחות ידוע, ריק ברוב תקופת הקיץ, עם שלושה אתרים הסטורים/ארכיאולוגים הצמודים אליו זהו החוף ללא שם הצמוד למגדל שורשן.

נתייחס קודם כל לשלושת האתרים ההיסטוריים הממוקמים על החוף:

1. בית הכנסת העתיק של קיסריה נמצא בצד הדרומי של החוף. זהו אחד מעשרת בתי הכנסת העתיקים שפעלו בארץ בתקופת בית שני. באותה תקופה בית הכנסת שימש בעיקר להתכנסות (כשמו כן הוא) ולא לתפילה - שנעשתה בבית המקדש. החשיבות הלא פחותה של בית הכנסת, היא העובדה ששם פרץ המרד ברומאים (66 לספירה). יוספוס פלביוס מתאר בספרו "מלחמות היהודים" כיצד המושל הרומאי פלורוס, עשה הכל בכדי להציק ליהודי המקום. השיא היה בשבת עת הקהילה היוונית בקיסריה החליטה לזבוח בחצר בית הכנסת ציפורים לאלילי יוון. היהודים כעסו, החלו להתקוטט עם היוונים והתוצאה הייתה ככתוב: "טבחו תושבי קיסריה את היהודים שדרו ביניהם ובתוך שעה אחת, נטבחו יותר מעשרים אלף יהודים. וקיסריה נתרוקנה כולה מיהודייה, שכן הבורחים נעצרו בפקודת פלורוס והובלו כשבויים למחנה הנשק של הצבא". באתר נשארו שרידי הפסיפס המפואר שעיטר את רצפת בית הכנסת.

2. מגדל שורשן שרידים של עיר צידונית שנבנתה במאה הרביעית לפני הספירה כשבצמוד למגדל נראה את החומה הצפונית של העיר הרומית/הרודיאנית קיסריה. העיר שרשן (שהיוונים קראו לה סטרטון וחז"ל כינו אותה "מגדל שרשון"), ניתנה במתנה למלך הורדוס ע"י הקיסר הרומי אוגוסטוס שהיה אחד מחבריו הקרובים ביותר. הורדוס החליט להפוך אותה לנמל המרכזי בארץ וכל השאר היסטוריה...

3. מוביל המים הרומי לקיסריה (ההמשך של המוביל מחוף אקוודוקט - ראה ערך באתר).

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "חוף האקוודוקט". התוכנה תוביל אותנו לחוף הים הנפלא (ראה ערך נפרד באתר), אך עמוס בימי חג ושבתות. ממש ליד מגרש החניה, ממשיכה הדרך שמאלה (דרומה). ניסע על פניה עד שנגיע לשתי קוביות בטון שיחסמו את דרכנו.

נחנה שם, ונצא להליכה על שביל העפר (לא לרדת לחוף) של כ־400 מטר (ממש לא נורא) עד שנגיע למגדל שרשן. מערבית לו נראה את המשכו של מוביל המים ממנו נפרדנו בחוף אקוודוקט, ובהמשך את בית הכנסת ושרידי הפסיפס.

בעונות האביב האזור ירוק ואביבי. החוף קצת סלעי, ועם זאת ניתן למצוא בו פינות חוליות להתמקמות. אין באתר שירותים ו/או שירותי הצלה אבל זה מקום אידיאלי למי שרוצה להקים זוּלָה בחוף לא מוכר בצילם של מונומנטים היסטוריים, עם מעברי אבן לתוך המבנים בני 2000 שנה.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.













102 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page