top of page
חיפוש

משטרת נהלל ההיסטורית

עודכן: 30 במרץ 2021

המחזאי פול ג'רלדי אמר פעם: "יבוא יום, והזיכרונות שלנו יהיו העושר הגדול ביותר שנשאר איתו". משטרת נהלל היא אחת מאבני הזיכרון הלאומי שעליהם נבנתה המורשת הציונית של העם היושב בציון. סיפור שהיה, כך היה...

בשנות ה־20 של המאה הקודמת, הוקמו בצדו המערבי של עמק יזרעאל מספר ישובים יהודים. ביניהם נמצא את בית זייד, כפר יהושע, רמת דוד, קיבוץ שריד, קיבוץ גבת, קיבוץ משמר העמק, ונהלל.

באותה תקופה של המנדט הבריטי, הישובים הנ"ל, בנוסף למחלות עונתיות, בעיות חברתיות ומחסור, סבלו תכופות מהתנכלות ערבית לשדותיהם, לצאנם, ואף למעשי רצח שכוונו נגד אזרחים גברים נשים וטף. למרות זאת, נאחזו היהודים בקרקע, הקימו ארגוני שמירה מקומיים, והבינו כי הפתרון של עזיבה אינו עומד על הפרק.

החל מ־1933 (עליית היטלר לשלטון), החלו יהודים מרחבי אירופה בכלל ומגרמניה בפרט, לחפש דרכי מילוט מאירופה הרותחת והאנטישמית בחלקה - לקראת המלחמה. חלק מגלי העלייה הופנו לארץ ישראל המנדטורית והביאו לתסיסה ערבית שראו בעלייה זו חלק ממזימה בריטית לבלום את השאיפות הלאומיות של הפלסטינאים.

בארץ.

כתוצאה מגל העלייה שבסיומו ב־1939 עלו 250,000 יהודים לארץ בעלייה לגלית ובלתי לגלית, והביא להיווסדם של ישובים יהודים ושכונות חדשות, פרץ המרד הערבי ב־1936.

תחילת המרד הערבי התאפיין בהתקפות רצחניות על ישובים יהודים מבודדים, חלקם פונה בשל כך, והתגובה הבריטית לא אחרה לבוא. באנגליה כמו באנגליה, אף צד לא יצא "יבש".

התגובה שלהם כללה מספר צעדים. בין היתר ניתן למנות את:

1. פרסום הספר הלבן שהגביל מאוד את העלייה היהודית לארץ.

2. מלחמה עד חורמה בכוח הערבי הלאומני.

3. חסימת גבול הצפון שנשלט בידי הצרפתים.

4. הקמת כוח עברי לוחם (פלוגות הלילה של וינגייט) והקמת כוח שיטור יהודי (גאפירים).

5. הקמת משטרות ומצודות (שנקראו טגארטים ע"ש מקימם - צ'רלס טגארט) ברחבי הארץ .

משטרת נהלל, אשר מוקמה במיקום אסטרטגי במרכז העמק, הייתה אחת מהמשטרות שהוקמו באותה תקופה ואוכלסה על ידי כוח גאפירים שבראשם עמד סרג'נט (סמל) יצחק שבילי.

האתר מציג בצורה מוחשית ביותר את הבעיות שהתמודד איתן כוח השיטור המצומצם, משחזר את עמדות השמירה, הבונקרים, כלי הרכב המשטרתיים, וילונות הברזל למניעת ירי צלפים לתוך המבנה, ומתאר בסרט מרתק את סיפורם של הגאפירים בכלל, וסיפור המקום בפרט.

ההדרכה המקומית מצוינת, מסבירת פנים, ובאזור יש מספר לא מועט של אתרים נוספים שיכולים להשתלב ביום טיול.

לאוהבי הז'אנר (כמוני) - מומלץ עד למאוד!







25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page