top of page
חיפוש

נחל דוד – עין גדי.

מבוא:

נחל דוד תחתון הוא המסלול המונגש היחיד בנחלי מדבר יהודה הזורמים כל השנה. נחל דוד מתחיל את זרימתו במרומי רמת מדבר יהודה. בקטע זה הוא אכזב ויבש ברוב ימות השנה, מכיוון שהמים הזורמים בערוצו מחלחלים לשכבת מי התהום פורצים בחלקו התחתון בשני מעיינות הנובעים כל השנה: "מערת שולמית" ו"מעיין עין גדי" המספק את רוב המים לחלק התחתון של הנחל.

בדרכו מרמת המדבר לערוצו התחתון, עובר ערוץ הנחל בקניון הנמצא באמצעיותו של מצוק העתקים המתנשא מים המלח לרמת מדבר יהודה. הקניון יבש ברוב ימות השנה (אולם יש בו גבי מים שניתן לרחוץ בהם עד לחודש יוני), ולכן הוא נקרא "הקניון היבש". בקצה הקניון היבש ישנה בריכה הקרויה גם "מפל החלון", מבריכה זו נשקף הנוף מזרחה, כשכל ערוצו התחתון של הנחל פרוס על כף ידנו (למיטיבי לכת בלבד ובימים קרירים בעונות החורף והאביב בלבד).

נחל דוד הוא השני בגודלו בנחלי מדבר יהודה מבחינת ספיקת המים השנתית שלו וספיקתו היא כ־3.5 מיליון מ"ק לשנה (הראשון הוא נחל פרת – 6 מיליון מ"ק לשנה).

הוא מוזכר בתנ"ך במספר אירועים הקשורים לדוד המלך שם התחבא מזעמו וקנאתו של שאול המלך, ככתוב: "וַיַּעַל דָּוִד, מִשָּׁם; וַיֵּשֶׁב, בִּמְצָדוֹת עֵין-גֶּדִי" (שמואל א' כ"ג).

האתר (כניסה בתשלום):

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "חניון נחל דוד". התוכנה תיקח אותנו בכביש 90 לכיוון קיבוץ עין גדי. קצת צפונית לכניסה לקיבוץ נפנה מערבה לכביש שיוביל אותנו לחניון השמורה.

ניכנס לאתר, לא מבלי שניקח מפה בכניסה בקופת התשלום. נפסע בשביל הסלול לכיוון מערב. סביר להניח שבדרך נפגוש בשפני הסלע המהווים דיירים קבועים ורצויים בשמורה. הסיכויים שנפגוש יעלים הוא גם די גדול (50/50).

תחנתנו הראשונה היא המפל הראשון שהתצפית אליו נגישה לצערי לא הנגישו את גישה אליו. נוכל ממרפסת התצפית (הנקודה המונגשת האחרונה במסלולנו) לרדת ולרחוץ בו.

משם מתחיל המסלול לטפס באיטיות (מסלול קל למדי) במקביל לזרימת המים. בימים חמים נוכל לעצור בדרך ולהשתכשך במפלונים המלווים אותנו עד הגיענו למפל השני גם בו נוכל להשתכשך. קצת לאחר המפל השני הדרך מתפצלת פניה שמאלה תעלה אותנו למצוק העתקים לכיוון מעיין שולמית. פניה ימינה תוביל אותנו לעלייה (קלה יותר מהעלייה למעיין שולמית) למפל האחרון הממוקם מתחת ל"מפל החלון" שאותו הזכרתי קודם.

המפל האחרון גבוה, יש בתחתיתו בריכת שכשוך ויתרונו הגדול הוא בכך שרוב האנשים מתעצלים להגיע אליו ולכן הוא פחות עמוס למרות שמהמפל השני העלייה אליו היא קצרה וקלה.

בדרך נראה גם את עצי המלוח, צמחי הצלף, וצמחיית הנחלים האופיינית למקום.

לאורך המסלול אין שירותים ו/או ברזיות (יש בכניסה לפארק).

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.







41 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page