top of page
חיפוש

נחל תבור – מים ופריחה במנות גדולות.

עודכן: 29 באפר׳ 2021

ישנם מקומות בגליל התחתון, ששמענו עליהם – "אבל טרם הספיקותי לבקר...", כמאמר הגשש החיוור. אחד מאלה הוא נחל תבור.

נחל תבור, הנקרא גם ואדי אל בִּירָה בשפת ערביי האזור, מתחיל את זרימתו בגליל התחתון המרכזי (אזור רכס נצרת), מפלס את דרכו מזרחה, ומשתלב עם נחל השבעה בואכה נהר הירדן. מקור השם הערבי נובע מאמונתם כי זה מיקום הישוב "בארה", לשם ברח יותם, בן גדעון השופט, לאחר שאמר את מְשָלו, כפי שכתוב בספר שופטים ט' כ"א: וַיָּנָס יוֹתָם, וַיִּבְרַח וַיֵּלֶךְ בְּאֵרָה; וַיֵּשֶׁב שָׁם, מִפְּנֵי אֲבִימֶלֶךְ אָחִיו.

הנחל הוא נחל איתן, אולם זרימתו בקיץ פחות מרשימה מעונת האביב הנוכחית, כך גם הפריחה שנעלמת לקראת מאי. הנחל מוזן משלושה מעיינות עיקריים: עין רכש, עין זאב ועין שחל.

ישנם מספר מסלולי טיול לאורכו של הנחל, אולם המפורסם והידוע שביניהם הוא אזור קניון בזלת (ב־WAZE כותבים "שמורת נחל תבור"). את ההליכה נתחיל מהכניסה לשמורה, כ־400 מטר מקיבוץ גזית. בתחילת המסלול ישנה מפה המתארת את השמורה. מומלץ לצלם אותה עם הנייד, וללכת על פיה.

נתחיל את הטיול כשהדרך אל הקניון היא ירידה מתונה, חשופה לשמש, ולכל אורכה נהנה מהנוף ההררי הנשקף ממנה בואכה קניון הבזלת. באמצע הדרך ישנה נקודת תצפית נחמדה ע"ש אלעד ליטווק, חייל בן קיבוץ גזית שנהרג בהר דב בשנת 2001, שתוכל להוות עבורנו נקודת מנוחה קצרה. הדרך אל הקניון היא כ־3 קילומטר (סימון אדום), וזה יעדנו.

כשנגיע אל הקניון נפנה שמאלה, וניכנס למסלול המקביל לנחל. מעבר לצלילי שכשוך המים שתמיד מסמלים לי את המנגינה שבטבע, גדות הנחל מלאים בעונה זו בתורמוסים, רקפות, עיריות, חרדלים, עכנאים, חרציות, אירוס הצהרון המצוי, נוריות פה ושם, והמון המון ירוק!

לאורך הקניון (עד הבריכה הגדולה), ישנם עצים, ניתן לשבת בצילם, תרמוס/שתיה קרה, עוגיות, פירות ושקית אשפה כדי לקחת הכל בחזרה.

אורך המסלול בקניון עד לבריכה הוא כ־600 מטר, שכולו טובל בירוק ופריחה בעונה זו של השנה, וקונצרט שכשוך המים מלווה אותנו בכל רגע.

הקושי היחיד במסלול הזה הוא העלייה חזרה. חוזרים באותו מסלול, וכמו ששר אבי טולדנו ב־1969: "ההרים גבוהים יותר בדרך חזרה...". מדובר על עלייה של 3 ק"מ, לגובה של 150 מטר לערך, לא פשוט לכל הילדים. אם יש לכם רכב 4X4 זה מעולה לילדים. גם אם לא, זה לא סוף העולם, או כפי שאמר לי אבי כשהייתי ילד: "אין מסלול קשה, יש קצב לא נכון".

כל המסלול כ־7 ק"מ, 4-5 שעות, קחו איתכם הרבה מים לדרך ות־ה־נו!.





45 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page