top of page
חיפוש

תל מיכל - הרצליה.

מבוא:

בהיחבא, כמעט בהסתר, מעל למרינה של הרצליה מסתתר לו תל עתיק, שבחודשים ינואר-מרץ הוא הופך למחזה אקולוגי של פריחה יוצאת דופן, בריכת חורף מקסימה, ובעלי חיים הבאים ליהנות מהטבע הזה באמצע חופה של הרצליה.

מקור שמו של התל החל מהשם הערבי של המקום שנקרא "מכמיש". יש המאמינים שהשם הזה הוא עיוות שנעשה לאורך דורות של השם רשף (האל הפיניקי) ששמו גם היה מֶכָל או מיכל.

תל מיכל הוא שרידיו של יישוב שהחל לפני כ־3700 שנה והיווה תחנת סחר ימית בין מצרים לבנון וקפריסין. מאוחר יותר הישוב נשלט על ידי הפיניקים, שהיו יורדי הים המתוחכמים ביותר באותה תקופה (ידעו על השימוש במפרשים הרבה לפני עמים אחרים שהשתמשו עדיין בטכניקת החתירה - על ידי עבדים בעיקר), באופן כמעט רציף המשיכה ההתיישבות במקום לשגשג עד שבתקופה הרומית (מאות ראשונה לספירה) אפולוניה הסמוכה ירשה את הבכורה.

בתקופה המוסלמית המקום היה מבוצר על ידי מיצד קטן שהבטיח את החוף של הממלכה המוסלמית-עבאסית מפני פלישה נוצרית.

בחודשי הסתיו המקום די יבש, למעט רותם המדבר, מתנן שעיר, אטד החוף ועוד מיני שיחים ירוקים, אולם אפשר לראות פריחת חצבים וחבצלות מרשימה.

בחודשי החורף והאביב ניתן לפגוש בפריחה נפלאה של חרציות, סביונים, עכנאים, כחוונים, ציפורנים, כלניות, פרגים, חמציצים, כשהם מוקפים בצמחייה ירוקה ורעננה ש"מְאָפֶּרֶת" את פני השטח במחול צבעים נפלא.

ב"כיס" הגאולוגי הזה, בו ישנה בריכת חורף, מצאו מקלט מספר בעלי חיים הנמצאים היום בסכנת הכחדה בשטחים האורבניים, כגון: ארנבות, שועלים, עוף הכרוון, צבים ולטאות, זוחלים ממינים שונים ואפילו עופות נודדים העוצרים במקום במהלך מסעם חזרה צפונה.

האתר:

איך מגיעים? מקלידים ב־WAZE "תל מיכל שד' אבא אבן הרצליה". התוכנה תוביל אותנו לרחוב אבא אבן. כשנגיע לצומת הרחובות וינגייט ואבא אבן, נראה מהצד הדרומי של הכביש (על רחוב אבא אבן), שלט ושביל כניסה לכיוון התל (יש חניה כחול-לבן באזור).

הדרך חולית כבושה. אם הגענו בחודשים ינואר-מרץ, נעשה תחילה את דרכנו לתל עצמו. נראה את המיצד המוסלמי, את הגתות הביזנטיות, ואת הנוף המשקיף מערבה למרינה ולחוף הים.

לאחר מכן נרד מהתל לכיוון מזרח ונגיע לבריכת החורף. פשוט חלקת אלוהים בלב החולות. סביב הבריכה יש נקודות זוּלָה מוצלות שם אפשר לבלות עם הירוק, הפריחה, המיית הציפורים ובעלי החיים והשקט והשלווה שהמקום מציע.

במקום אין שירותים או ברזיות.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.













58 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page