top of page
חיפוש

תל עזקה – פארק בריטניה.

מבוא:

תל עזקה, הנמצא בקצה הצפון מזרחי של פארק בריטניה (סמוך לבית שמש), הוא אחד הישובים המקראיים המוזכרים בתנ"ך בשפלת יהודה הפנימית והתצפית היפה ביותר בשפלה.

עזקה מוזכרת לראשונה בספר יהושע כמקום בו הוכו חמשת מלכי האמורי ככתוב: וַיְהֻמֵּם ה' לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל, וַיַּכֵּם מַכָּה-גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן; וַיִּרְדְּפֵם, דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית-חוֹרֹן, וַיַּכֵּם עַד-עֲזֵקָה, וְעַד-מַקֵּדָה. וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם בְּמוֹרַד בֵּית-חוֹרֹן וַ-ה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן-הַשָּׁמַיִם עַד-עֲזֵקָה--וַיָּמֻתוּ: (יהושע פרק י').

בהמשך מצוין המקום כאחד מהערים המבוצרות שהקים המלך רחבעם (בנו של שלמה - דברי הימים ב' פרק י"א) ועיר משמעותית בממלכת יהודה שנהרסה בתקופת כיבוש הארץ על ידי סנחריב מלך אשור (701 לפנה"ס). בלכיש התגלה מכתב מתקופת כיבוש סנחריב (שאנשי לכיש לא הספיקו לשלוח כי לכיש הושמדה על ידי סנחריב), בו הם מציינים כי לא נראה את עזקה (מכתבי לכיש).

אנשי קק"ל החליטו לציין במקום את סיפור מלחמתו של דוד בגלית. הקרב נערך למרגלות התל (קצת דרום- מזרחית לו), בין תל שוכה לבין תל עזקה, והמקום פרוס לפנינו.

על התל עצמו נערכות מידי פעם עונות חפירה, והתגלו בו ממצאים רבים מתקופות שונות, החל מתקופת הברונזה הקדומה (המאה 26 לפנה"ס), דרך תקופות הכנענית והישראלית ועד לתקופה החשמונאית. בין היתר התגלו כלי חרס, ביצורים, צלמיות, משקולות שקילה, ושרידי מבנים.

מהתל עצמו ישנה תצפית מדהימה על הרי ירושלים במזרח, עמק האלה, נחל שורק והרי חברון כולל גוש עציון!

האתר:

איך מגיעים? מקלידים ב־WAZE "תל עזקה". התוכנה תוביל אותנו לכביש 38 המחבר בין בית שמש לעמק האלה. כ־1 ק"מ מדרום למושב זכריה נפנה מערבה לכביש 383. מספר מאות מטרים לאחר הפניה נפנה שמאלה לדרך נוף המובילה אותנו בתוך יער, המהווה חלק מפארק בריטניה, לחניה שלמרגלות תל עזקה.

לאורך כל הדרך נראה פינות מוצלות עם שולחנות פיקניק, חלק מההנאות בטבע שהפארק מעניק לנו. נתחיל לטפס במדרגות המובילות לתל. לאורך כל המדרגות, ישנן אבנים עליהן חקוקים פסוקים מהתנ"ך המקדימים את הקרב בין דוד לגוליית.

כשנגיע למעלה (טיפוס של 5 דקות לכל היותר), נפנה מזרחה לכיוון העצים בקצהו המזרחי של המצוק. כשנגיע לקצה המצוק המראה הוא ווואאווו! שם ישנם ספסלי אבן מוצלים בחלקם, עליהם חקוקים פסוקים מסיפור הקרב בין דוד לגוליית.

במקום שירותים כימיים.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.





43 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page