top of page
חיפוש

אנדרטת הטייסים הטורקים - סביב הכנרת.

מבוא:

בפברואר 1913 הקים הסולטן את חיל האוויר הטורקי לראשונה. הימים ימי טרום מלחמת העולם הראשונה כשריחות המלחמה כבר נישאים באוויר. קרבות היוקרה על חוזקו וגודלו של כל צבא כבר היו בעיצומם.

המטוסים ("אווירונים" בעברית של אז) היו בראשיתם, טווחם היה מוגבל, החימוש שיכלו לשאת היה דל.

שנה לאחר מכן (פברואר 1914), החליט הסולטן להפגין את עוצמתו של חיל האוויר הטורקי במטס של שני מטוסים, שיעבור ברחבי האימפריה העות'מנית, החל מאיסטנבול, דרך דמשק, סמרה (הכנרת), ירושלים, קהיר ואלכסנדריה (עם עצירות לתדלוק). תוצאות הטיסה רק הבליטו את חולשתה של האימפריה.

שני המטוסים התקלקלו ועצרו לסדרת תיקונים בדמשק. לאחר מכן המריאו בדרכם לירושלים. מטוס אחד הגיע למצוק האון, לא עמד בזרמי האוויר, והתרסק. שני הטייסים נהרגו וגופותיהם הובאו בהלוויה מלכותית לדמשק ונקברו ליד קברו של צלאח א-דין.

המטוס השני טעה בניווט, הגיע ליפו (היעד המקורי היה ירושלים) ועצר לתדלוק. בהמראה הוא התקשה להגביה טוס, והתרסק לתוך הים. טייס אחד חולץ בעזרת אנשים מהחוף שראו את ההתרסקות בעוד השני לא הצליח להשתחרר מחגורת הבטיחות וטבע. גם הוא נקבר ליד שני רעיו בדמשק.

שלושה חודשים לאחר התאונה (מאי 1914) הוקמה האנדרטה לזכר שני הטייסים שנהרגו ליד הכנרת.

האתר:

איך מגיעים? נקיש ב־WAZE "אנדרטת הטייסים התורכים". התוכנה תוביל אותנו דרך כביש 92 המחבר בין קיבוץ האון לקיבוץ עין גב על הגדה המזרחית של הכנרת.

בקצה הצפוני של קיבוץ האון, נראה פניה מזרחה לכיוון רמת הגולן (יש שילוט). מספר מאות מטרים אחרי הפניה נגיע לאנדרטה.

האנדרטה מורכבת מאובליסק המוצב על גבי מצבה עשויה מלבני בזלת שבבסיסה מוצג מסלול הטיסה שהיו אמורים המטוסים לעשות. על גבי המצבה נכתב בטורקית (אך באותיות ערביות): "פאתיחה (פרק א' בקוראן) לנשמותיהם של החללים יזבאשי (סרן) פתחי ביי ומולאזם אוול (סג"ם) צאדיק ביי אשר נפלו בנקודה זו בגלל חילופי הרוח שקרתה כשטסו מאיסטנבול למצרים למטרה עליונה של הצבא העות'מאני".

לאחר הכיבוש הבריטי המקום הוזנח ולאחר מלחמת העצמאות נמשכה ההזנחה על ידי ישראל בגלל הקירבה לגבול עם סוריה - עד 1967. לאחר מלחמת ששת הימים המקום שופץ ביוזמה של ירח פארן מקיבוץ האון (ראה ערך "עין שוירח" באתר), ובמימונה של ממשלת טורקיה והיא שמתחזקת את המקום עד היום.

למעוניינים ניתן מכאן לעלות ל"עין שוירח" – ראה הוראות הגעה באתר.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.


מסלול הטיסה בבסיס האנדרטה



77 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page