top of page
חיפוש

בית הכנסת והמעיין בנבוריה – רכס הר מירון.

רכס הרי מירון, מתחיל במעיליא אשר במערב, ומסתיים בשיפולים המזרחיים של צפת - בואכה ראש פינה. זהו הרכס הגבוה ביותר בארץ ששיאו בהר מירון 1204 מ' מעל פני הים.

ניתן להעביר מספר ימי טיול רצופים על הרכס (יש שיגידו שבועות), בין המבחר הענק של אתרים לבקר בהם נמצא אתרי דת (יהודים, מוסלמים, נוצריים, דרוזים), אתרי מורשת קרב, אתרי נוף - תצפיות, אתרי התיישבות מתקופות היסטוריות שונות, ואתרי טבע (נחלים, מעיינות, מפלים, מערות ועוד...).

הכיצד? מבחינת הטבע והנוף הדברים ברורים למדי. אזור הררי כל כך, מהגשומים ביותר בארץ (900 מ"מ בשנה), שנחלים חורצים את הנוף לכל אורכו של הרכס, הוא נכס לאתרי נחלים, פריחה, מעיינות, ומערות קרסטיות (כולל כאלה עם נטיפים) שנוצרו לאורך ההיסטוריה כתוצאה משחיקת המים את הסלע.

מבחינת ההיסטוריה האנושית, המקום היה מושלם לאלה שרצו להסתתר, להתבודד, לחיות חיים חקלאיים שלווים עם מינימום סכנה. כך התפתחו במקום ישובים חקלאיים קטנים, חוות חקלאיות, מגורים במערות, וסיפורי מסורת על רודפים ונרדפים לכל אורכו של הרכס. בין יתר הסיפורים נזכיר את מערת רבי שמעון בר יוחאי (הרשב"י) בפקיעין, קבר הרשב"י וקבר רבי הלל הזקן על הר מירון, קברי מחוללי הקבלה בצפת, קדושים דרוזים ועוד...

על הרכס ישנם עשרות רבות של שרידי ישובים החל מתקופת בית ראשון (1000 לפני הספירה) ואף לפני כן, דרך התיישבות ביזנטית, ערבית, צלבנית ודרוזית. ברכס מירון נמצא מצודות צלבניות עתיקות בנות 900 שנה, ואזורי תעשייה עתיקים של יין ושמן זית בדמות גתות לכל אורכו של הרכס.

בעת המודרנית נמצא על הרכס שלל אנדרטאות וציוני מקום של קרבות, שחרצו את סימנם על ספר מורשת הציונות והקמת המדינה שבדרך.

כיום הרכס מלא בשלל ישובים המציעים אפשרויות לינה נרחבות (מצימרים מיוחדים וייחודיים ועד בתי מלון), כנסיות מיוחדות, בתי כנסת בני מאות שנים, מסעדות משובחות, יקבים המפיקים יין גורמה וליקרים, אומנים שבחרו את מרומי ההר כמקום השראה, ואטרקציות למבוגרים ולילדים במספר שמתחרה עם כל אזור תיירותי אחר בעולם.

היום אתמקד בבית הכנסת בנבוריה.

הכפר העתיק נבוריה, הקרוי בפי ערביי האזור "ח'ירבת נרבתין", הוא ישוב שהיה קיים עוד בתקופת בית שני. בחפירות ארכיאולוגיות שנערכו במקום, נמצאו ממצאים מהתקופה ההלינסטית, שאיננו יכולים לייחס אותם לישוב עברי כלשהו (אין אזכור תנ"כי לישוב). אנחנו כן יודעים שבתקופת בית ראשון האזור היה מאוכלס בשבט נפתלי, אולם לא נמצא ממצא מקשר.

מצד שני, הישוב ובעיקר בית הכנסת שהתגלו בחפירות שנערכו בתחילת המאה ה־20 במקום, חשפו ממצאים מדהימים.

בין היתר, התגלו במקום גמלון של ארון הקודש מהעתיקים ביותר שהתגלו מעולם (דבר שהצית את הדמיון של נוצרים רבים בעולם שאולי כאן מוחבא ארון הקודש עם לוחות הברית), וכותרת שמעוטר עליה תבליט המנורה ונכתב עליה: "למספר ארבע מאות ותשעים וארבע שנים לחורבן הבית ניבנה בסרר חנינא בן ליזר ולוליאנא בר יודן" (כלומר שנת 564 לספירה). כמו כן נתגלו כלי עבודה מתקופת המשנה, ומחילות מסתור מתקופת המרד הגדול (70 לספירה).

בית הכנסת עצמו מעוצב כבזיליקה עם שתי שורות עמודים במרכזו ופונה לכיוון ירושלים. מסביב לו מפוזרים ממצאים עתיקים (העתקים - המקור במוזיאון ישראל), ובורות מים ששימשו כמחילות מסתור. האתר מוזכר בתלמוד וכן בעדויות של עולי רגל החל מהמאה ה־14, הפוקדים את קברי הצדיקים שבסביבתו. עם המקום מזוהה גם יעקב איש כפר נבוריא (המאה ה־4 לספירה) ואלעזר המודעי, תנא מחכמי יבנה. המשכיות זו של פולחן נשמרה לאורך השנים וגם כיום מגיעים מתפללים לבית הכנסת, כנראה כחלק ממסלול ביקורם בקבר צדיקים אלו.

המעניין הוא שבמדרש "קהלת רבה" מואשם יעקב איש נבוריה במינות (כפירה ביהדות), בכך שהואשם שפרסם דיני שחיטה לדגים. ישנן עוד מספר התייחסויות שליליות בכתבי תקופת התלמוד לאותו יעקב איש נבוריה, ויש הטוענים כי הוא היה יהודי מאמין ישו (ראשוני הנוצרים).

סמוך לבית הכנסת (כ־200 מטר משם), ישנו מעיין נבוריה. מקום נחמד עם מים ופריחה (מדצמבר ועד מאי). ישנו מסלול לאורך הנחל המזין את המעיין, כולל פינות אתנחתא מוצלות - שווה ביקור.

לא רחוק משם, טווח נסיעה של מספר דקות, נמצא מספר מעיינות מלאים מים שניתן לשכשך בהם (חודשים דצמבר - מאי) כגון: עין נועזים, עין גבר, עין מקלד, ואתרים כגון מצודת ביריה, תצפית "קצה הנוף", חלקת ארזי טוביה אשבל, תצפית יער ביריה, ועוד...באמת אזור עמוס באתרים ששווים

ביקור.

לא רחוק משם נמצא גם את קבר יונתן בן עוזיאל בעמוקה. על קברי צדיקים במירון ובצפת אקדיש כתבה נפרדת.



מעיין עין נבוריה

מצודת ביריה



36 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page