top of page
חיפוש

טבח יהודי באזל 1349

עודכן: 5 בפבר׳ 2021

מחר, לפי התאריך העברי, י"ט בשבט שנת ק"ט (9/1/1349) נטבחו יהודי באזל בפעולה אנטישמית אכזרית. מה קרה? סיפור שהיה כך היה...

בשנת 1343, החלה מגיפה להתפתח באזור סין ומונגוליה (מגיפה שלימים תיקרא "המגיפה השחורה", כשהכוונה כנראה לגירסה קטלנית במיוחד של חיידק ה"דבר"). באותה השנה, המצביא המונגולי המוסלמי החדש של מונגוליה גָ'אנִי בֶּג, יצא מערבה למסע כיבושים ברחבי אירופה.

לאחר כשנתיים של התקפות כושלות בחצי האי קרים, הוא מטיל מצור על העיר קָפָה. באותו זמן, המגיפה כבר פשטה בצבאו. האגדה מספרת, שכחלק מתהליך ההכנעה, הוא המנהיג הראשון בהיסטוריה (ככל הידוע לנו) שמשתמש בנשק ביולוגי נגד אויביו, והוא מעיף לתוך העיר הנצורה (באמצעות בליסטראות) גויות של חייליו שמתו מהמגיפה.

המצור נכשל וגָ'אנִי בֶּג נאלץ לסגת מאירופה, אך המגיפה החלה להתפשט בכל היבשת. היו כאלה שהאמינו שזו יד אלוהים שמענישה אותם על חטאיהם, והיו כאלה שהאמינו שהרעל הוא באויר (אמונה שהייתה גם בארץ עד סוף המאה ה־19 בנוגע למלריה, שפירוש המילה באיטלקית "אויר רע").

ב־1348 כבר היו כאלה שנאחזו באסטרולוגיה, והאשימו את מצב הכוכבים במגיפה. כמובן שהיו מקומות שבהם האשימו את היהודים בהרעלת בארות והטלת כישופים. האפיפיור קלמנט השישי הבין את מודל ההדבקה של המגיפה, ואסר על צעדות כפרה. הוא בעצמו התבודד בארמונו ופרסם שתי "בולות" -פסקי הלכה חתומים, שסיפקו הגנה ליהודים מההאשמות הכזב שטפלו עליהם.

ב־1349, כשאירופה כולה גוועת במחלה (הכנסייה הפכה למולטי עשירה בהיותה היורשת של רבות מהמשפחות שמתו ללא יורש), האמונה החלה לנטות לכיוון אמונת השלטון האנטיכריסט (שלטון הרוע המתנגד לנצרות). כאן האשם היה כבר ישירות ביהודים - ושום כתב הגנה אפיפיורי לא עזר.

ב־9/1/1349 האשימו תושבי באזל את היהודים בזיהום הבארות של העיר, אספו את כולם (כ־600 במספר) לתוך צריף ענק והעלו את כולם באש. כחודש אחרי כן, אספו אזרחי שטרסבורג את יהודי העיר, שרפו (כנראה העלו אותם על המוקד) כ־2000 מתוכם והיתר גורשו ונאסר על יהודים לגור בעיר 100 שנים.

קהילת יהודי פרנקפורט ד'מיין ראו את ההמון מגיע. כיצד נרצחו הדעות חלוקות, ברור שרובם הועלו על המוקד (לא ידוע המספר האמיתי). אחרי כן הגל פרץ לאורך כל קהילות נהר הריין: מגנצה (6000 יהודים), ארפורט (3000 יהודים), וורמייזה (400 יהודים), והאש הלכה ואחזה בקהילות פרייבורג, קונסטנס, קרמס, עברה לספרד, בלגיה, צרפת, וכן הלאה...

גל הרשע והשנאה שרצח/שרף חיים, עשרות אלפי יהודים באירופה הגוועת, כלל גם עינויים, אונס, והמרת דת בכוח.

כשש שנים השתוללה המגיפה בעולם הישן. כמחצית מאוכלוסיית אירופה (יש המעריכים בין 25%-60%), מתו במגיפה, כ־30 מיליון איש מתו בסין ומונגוליה, אבל היהודים היו היחידים שסבלו גם מהמגיפה וגם מהשחיטות ההמוניות, הטרור, הביזוי, הגירוש וההתנכלות שביצעו בהם תושבי אירופה.

לאורך כל ההיסטוריה עד 1948 (כולל בא"י תחת השלטון העות'מני והבריטי!), היהודים היו קורבן לתסכול, זעם, וסיפוק יצרים אפלים. במשך 1700 שנות גלות, לא עברו 10 שנים בלי פוגרום ביהודים במקום כלשהו בעולם (לעיתים אלה היו עשרות בודדות של יהודים, לעיתים עשרות אלפים) – ואין מי שיושיע

המושל המונגולי ג'אני בג - מפיץ המחלה באירופה.

שריפת יהודים בבאזל 1349- עצם הציור והנצחת האירוע, מראה שלא הייתה בושה במעשה.

96 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page