top of page
חיפוש

כתף הינום - ירושלים.

מבוא:

כתף הינום היא חלק מנקרופוליס (עיר מתים) מתקופת בית ראשון. אנו יודעים שבתקופה זו היו נוהגים לקבור את המתים במעין טבעת שהקיפה את העיר המבוצרת מחוץ לחומות.

צורת הקבורה הנהוגה אז (במעמד העשיר) הייתה של מערת קבורה ובה מסותתות מיטות אבן יחד עם כריות לראש עליהן היו מניחים את גופת המת ואוטמים את מערת הקבורה באבן גולל בכדי להגן עליה מפני טורפים.

לאחר שהגופה סיימה את תהליך הריקבון שלה, היו אוספים את העצמות מה"מיטה" לתוך גומחה במערה הצמודה למערכת "מיטות" כאלה, שנקראה "מאסיפה". לכן כתוב על מות יהושע בן נון: "וַיִּקְבְּרוּ אוֹתוֹ בִּגְבוּל נַחֲלָתוֹ, בְּתִמְנַת-חֶרֶס בְּהַר אֶפְרָיִם, מִצְּפוֹן, לְהַר-גָּעַשׁ. י וְגַם כָּל-הַדּוֹר הַהוּא, נֶאֶסְפוּ אֶל-אֲבוֹתָיו" (שופטים פרק ב' פסוק י'). זו הסיבה שעל קבורת דוד המלך נכתב: "וַיִּשְׁכַּב דָּוִד, עִם-אֲבֹתָיו;" (מלכים א' פרק ב' פסוק י'), כלומר שכב באותה מאסיפה עם אבותיו.

בין הממצאים שנתגלו במקום היו עצמות של 95 גופות, אלפי פריטי "מנחות המת" כגון: תכשיטים, כדים, קמעות ואף לוחיות של ברכת הכוהנים. כולם נשמרים במוזיאון ישראל ובמחסני רשות העתיקות.

כתף הינום היא חלק מגבעת התנ"ך עליה ממוקמת הכנסייה הסקוטית (מלון זול ונחמד). בחודשי הסתיו החורף והאביב מתמלאת הכתף בפריחה (חצבים, סיתווניות, כלניות, נוריות ואירוס מסוג צהרון מצוי).

בתחתית הגבעה בצמוד לה יש את "בית אות המוצר הירושלמי". בניין שנוסד בשנת 1925 על ידי אנשי המסדר הסקוטי כבית חולים למחלות עיניים והחל מ־1969 הוא משמש כבית אכסניה לאומנים ויוצרים כולל גלריה מרשימה בתוכו.

האתר:

איך מגיעים? ניסע דרך רחוב בית לחם בירושלים ונחנה את הרכב בחניון גן הפעמון, או בחניון דרומי לו "חניון מתחם התחנה הראשונה".

נחזור לכיוון מרכז בגין. בצומת הרחובות בית לחם/דוד המלך/דוד רמז וכביש הגישה למרכז בגין, נראה כניסה למתחם עם דשא שם נראה שרידי כנסייה ביזנטית. נחצה את המתחם לכיוון דרום-מזרח ונגיע לכניסה לכתף הינום.

במקום שלטים המסבירים את הנראה באמת מרשים. נמשיך עד סוף המתחם ונצא בשער האחורי לכיוון גבעת התנ"ך.

שעות הפתיחה מקבילות לשעות פתיחה של מרכז בגין (בניגוד לכתוב על שלט במקום - אין צורך לתאם מראש), והכניסה לכתף הינום היא חינמית (2022).

כשתסיימו תיכנסו ל"בית אות המוצר". אם הוא פתוח הנאה מובטחת.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.



אחת מ"מיטות" הקבורה




בית המוצר



29 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page