top of page
חיפוש

מאגר יער יתיר.

עודכן: 15 בפבר׳ 2022

מבוא:

יער יתיר הוא היער הנטוע הגדול בארץ. הנטיעה החלה בשנת 1964 (עוד לפני מלחמת ששת הימים) כחלק מפרויקט של ייעור הנגב על ידי קק"ל. שטחו של היער הוא 40,000 דונם, הוא מכיל כ־4 מיליון עצים, חלק מהעצים (שאינם טיפוסיים לתנאי סְפַר המדבר) נשתלו בשיטות נבטיות קדומות ולכן מחזיקים מעמד באקלים זה (עד 250 מ"מ בשנה).

אולם, בגלל האקלים שאינו מותאם לאותם עצים, אין ביער רבייה טבעית שלהם. משמעות הדבר היא שהיער דורש תחזוקה ושתילה מחודשת כל הזמן.

אנו יודעים כי בתקופות המקרא, בית שני והתקופה הביזנטית, הייתה במקום חקלאות ענפה, והמקום שגשג מסחרית. הדבר מעיד על כך שב־1200 השנים האחרונות, הייתה תזוזה של רצועת המדבריות העולמית צפונה וכמות המשקעים הממוצעת באזור ירדה.

היער שבחלקים ממנו נמצא את "שביל ישראל", נמצא בצפונה של בקעת ערד, והוא מהווה חלק חשוב במסלולי הטיול של אלה המבקרים באזור עד דרום הר חברון. בין יתר האתרים שמוזכרים באזור באתר "דרך החוויה" נמצא את חורבת ענים, תל ערד, דרך המתקנים החקלאיים, סוסיא, ואתרי העיר ערד. גם מאגר יער יתיר הוא בין המקומות.

המאגר אינו פעיל יותר, והוא מלא חלקית במים בחודשי החורף והאביב.

האתר:

איך מגיעים? דרך הנוף בתוך יער יתיר המובילה למאגר מתחילה באזור הישוב שָנִי. מקישים ב־WAZE "שני ליבנה". התוכנה תוביל אותנו לכביש 316. כ־400 מטרים מדרום לכניסה לישוב שני, נראה פנייה דרומה לדרך נוף.

כ־400 מטר לאחר הפניה נראה בצד ימין שלנו את חורבת ענים. ניסע בכביש הנוף לאורך דרך המתקנים החקלאיים שתהיה מימיננו, ו־4 ק"מ לאחר מכן נראה משמאלנו את מאגר יער יתיר. באזור המערבי של המאגר ישנם מספר שולחנות פיקניק מושלם להתמקמות רגועה בחמוקי הטבע. האזור עמוס בעדרי צבאים, שועלים, דורבנים וחיות בר נוספות. אנחנו ראינו אותם.

הדרך יפיפייה, חוצה יער המורכב ממיטב החורש הארץ ישראלי שכולל עצי שיטה, שיזף, חרובים, אורנים, ברושים, אלה ארץ ישראלית וגם את האורחים מאוסטרליה (אקליפטוס) נפגוש בין הצומחים ביער. לאורכה של דרך הנוף יש אזורי צל המאפשרים התמקמות לפיקניק ממושך ללא הצפיפות המאפיינת יערות אחרים בארץ.

בחודש נובמבר ישנה באזור המערבי של היער (יותר קרוב לחורבת ענים) פריחה של חלמוניות מהגדולות בארץ. שווה לראות.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.




66 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page