top of page
חיפוש

מגדלא (מגדלה) או מגדל העתיקה

מבוא:

העיר מגדלא (או מגדלה כפי שהיא מכונה בתלמוד) הייתה עיר המחוז של החוף המערבי של הכנרת בתקופת בית שני. כ־30,000 תושבים מנתה העיר. רק הקמתה של טבריה בשנת 20 לספירה על ידי הורדוס אנטיפס, הורידה את חשיבותה של מגדלא במקצת ופינתה את הבכורה לטבריה.

העיר מוזכרת בספר "תולדות מלחמת היהודים" שנכתב ע"י יוספוס פלביוס כעיר אשר מרדה ברומאים במרד הגדול (67 לספירה). הרומאים כבשו את העיר, שחטו את הנמלטים בסירות לים ("וצבע היאור היה אדם מדם וכלו היה מלא חללים, כי לא נמלט איש" מתאר יוספוס בספרו), צלבו את הנכנעים ("הזקנים והחלשים" כדברי יוספוס) ומכרו את הנותרים לעבדות. כך הקיץ הקץ על הישוב היהודי במגדלא.

העיר מוזכרת בנצרות כעיר בה התגוררה מרים המגדלית, הידועה יותר כמריה מגדלנה.

ב־1971 החלו חפירות ארכיאולוגיות באתר. בעידוד ומימון של הכנסייה הקתולית בישראל (מסדר "קסטודיה לה טרה סנטה"), המשיכו החפירות והתרחבו לאחר שנת 2000 והמקום פותח לאתר תיירות עד שנפתח למבקרים בשנת 2012.

אזור החפירות הוכן למבקרים, נבנתה כנסייה מהמרשימות בארץ, נסללו דרכי גישה לנכים, ולאחרונה (2020) הוקם בית מלון באתר.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "מגדלא". התוכנה תוביל אותנו לכביש המשיק לחופה המערבי של הכנרת עד לכניסה לאתר. נחנה את הרכב בחניית בית המלון, ניכנס ללובי, נשלם בקבלה את דמי הכניסה לאתר וניכנס.

דבר ראשון ניכנס לבית הכנסת העתיק. הרצפה מרוצפת בפסיפס וניתן לראות כיצד היה בנוי בית הכנסת באותם ימים. צריך לזכור שבית הכנסת שימש כמקום כינוס ולימוד ולא כמקום תפילה – זה היה שמור לבית המקדש.

במרכז בית הכנסת ניצב שולחן אבן, עליו חרוטים עיטורים המלמדים אותנו כיצד נראה קודש הקודשים בבית המקדש. זהו ממצא נדיר וייחודי מסוגו (המקור נמצא בידי רשות העתיקות). מדהים ומרגש כאחד!!!

נצא החוצה דרומה לבית הכנסת ונראה את בריכות הדגים ששימשו לשימור הדגים שנלכדו ברשתות. חלק אחר של הבריכות שימש להמלחת הדגים כיאה לשם היווני של מגדלא "טריכאה" שפירושו "המלחת דגים".

נעבור לצד הדרומי של האתר דרך רובע המגורים והשוק (גם שם נמצא פסיפסים) ונמשיך מזרחה לעבר הכנסייה החדשה.

הכנסייה החדשה היא מדהימה. היא מורכבת מאולם מרכזי אליו מחוברות קפלות תפילה יפיפיות עם ציורי קיר המתארים את סיפורי הברית החדשה בהקשר של הכנרת. באולם התפילה המזרחי יש דגם של סירת דייג, כפי שנמצאה בשנות ה־80 של המאה ה־20 ומוצגת היום במוזיאון "בית אלון" שבקיבוץ גינוסר.

משם נרד לקומת המרתף. שם ישנו אולם המדמה בית כנסת מתקופת בית שני, עם ציור קיר מדהים ומקורי. שווה.


בית הכנסת.


שולחן האבן המתאר את קודש קודשים.

ציור הקיר בבית הכנסת בקומה התחתונה

האולם המרכזי בכנסייה החדשה

בריכות הדגים בכפר היהודי טרם חורבן בית שני








220 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page