top of page
חיפוש

עין חניה – עמק רפאים ירושלים.

במרץ 2021, נפתח אתר, מקסים, המשלב עתיקות, חקלאות עתיקה, אמות מים, טבע ובריכות רחצה בעמק רפאים בירושלים. כשמגיעים אליו, המראה מפתיע עד מפליא. ממצאים בני אלפי שנים, מזרקה בת 1600 שנה, בריכות מאותה תקופה, והכל כמו חדש...

מבוא:

למרגלות רכס הר גילה, אבל עדיין בתחומי הקו הירוק, ישנו מעיין המשלב סיפורים מההיסטוריה היהודית, הנוצרית, והמוסלמית כאחת. לאורך מאות שנים נערכו במקום טכסי "תשליך" יהודיים, המוסלמים חגגו במקום את "עיד אל פיטר" (סיום צום הרמדאן).

האתר היה בשימוש לאורך שנים רבות על ידי הכנסייה הארמנית. לפי האמונה הנוצרית במעיין זה הטביל פיליפוס הקדוש (אחד משנים עשר שליחיו של ישו) את הסריס של מלכת כוש לנצרות, כשעשו את דרכם לבית המקדש.

ואכן בחפירות שנערכו במקום בהובלת ד"ר יובל ברוך מרשות העתיקות, התגלו במקום ממצאים מתקופת בית ראשון (כותרת עמוד האופיינית למלכות יהודה), מטבע מהתקופה היוונית (מאה רביעית לפנה"ס), וכמובן כלי זכוכית וחרס מהתקופה הרומית-ביזנטית (מאה שלישית - מאה שביעית לספירה).

האתר עצמו:

באתר התגלו ממצאים מדהימים שכולם לרשות הציבור הרחב. בין היתר יש שם מזרקה בת 1600 שנה (נימפאון), מערכת מים הכוללת אמת מים תת קרקעית מאותה תקופה שניתן להיכנס אליה (לא לשכוח פנס), בריכות רחצה ששימשו לפולחן מלאות במים נקיים, עצי פרי, שוֹמֶרוֹת עתיקות, וכל זה עם מלתחות להחלפת בגדים, שירותים, ונגיש ברובו לעגלות.

חוויה אמיתית של ביקור באתר בן אלפי שנים שקם לתחייה, שוקק מים וירק, מבנים מעוררי פליאה, תעלות מים חצובות, בריכות שחיה ביזנטיות, מנהרות וגומחות - ממש שילוב של טבע, מים, ומנהרת הזמן.

איך מגיעים? מקישים בוויז "עין חניה".


הכניסה לאמת המים התת קרקעית.
מכינים את הבריכה השנייה לרחצה
האמה ומבנה הקשתות.
שביל מונגש עם תאנים לרוב...


510 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page