top of page
חיפוש

עין טייסים – מעיין בהרי ירושלים.

מבוא:

ממערב לעיר ירושלים, מתנשא הר הטייסים (795 מ') הקרוי על שם טייסים שהתרסקו על צלעו במלחמת השחרור 1948 (ישנה אנדרטה מרשימה לחללי חיל האוויר על ההר על כך בפוסט אחר).

ההר המרשים מספק מספר נביעות (רובן עונתיות), פריחה של סחלבים על צלעותיו, מצבור של עצי קטלב, חורש ישראלי, נוף מכל ארבעת הרוחות לנחל שורק, עמק איילון, ירושלים, הר גיורא, נחל קטלב, יד קנדי, מראות ונופים רבים ומרתקים - תלוי היכן עומדים...

בין יתר האתרים בשמורת הטבע הזאת נמצא גם את מעיין הטייסים.

האתר:

נקיש בוויז "עין טייסים שמורת הר טייסים". התוכנה תוביל אותנו לקיבוץ צובה ומשם ניסע על דרך עפר נגישה לכל סוגי הרכב הפרטי, עד למרגלות המעיין.

נטפס בדרך רגלית קצרה (מרחק של כ‏־150 מטר) אל המעיין. הדרך עצמה כבר מבהירה לנו איזה יופי יש למקום בכל עונות השנה. נלך ליד עצי קטלב מרשימים, נעבור במנהרת שיחי חורש יפיפייה, ובאביב תלווה אותנו גם פריחה - בעיקר של סחלבים, רקפות, דודאים ועוד...

כשנגיע תתגלה לעיננו בריכה מוצלת, בצדיה פינות זוּלָה לקפה, למרגוע, וסתם לאוהבי טבע וצליל מים זורמים בטבע.

המעיין הוא מעיין שכבה. כלומר, המים מחלחלים לתוך שכבת אבן הגיר (שהוא "ספוגי") עד שמגיעים לשכבת סלע אטום ושם פורצים. פריצת המים מוגנת על ידי מבנה מעיין עתיק, כמותו ודומים לו אנו פוגשים במקומות רבים בארץ.

בעבר נקרא המעיין על ידי ערביי המקום "עין ג'וז" = מעיין אגוז, ע"ש עץ האגוז הענק הגדל בסמוך לו. ישנן עדויות שבעבר הרחוק המעיין נקרא גם "עין ג'דידה" = המעיין החדש. השם ניתן, כנראה, משום שלא תמיד נהג לפרוץ במקום, ושינויים גיאולוגים הביאו לפריצתו הקבועה, כפי שהיא היום לאורך כל ימות השנה.


116 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page