top of page
חיפוש

עינות דקלים ועין אקליפטוס – בית שמש.

מבוא:

העיר החרדית בית שמש מכילה בתוך השטח המוניציפלי שלה מספר אתרים ארכיאולוגים ומעיינות.

נחל ירמות נמצא בצד הדרומי של העיר שהכפילה את השטח הבנוי שבה מספר פעמים ב־20 השנים האחרונות. נזקי הבניה העירונית הביאו לנזק בלתי הפיך לנחל, ומנחל איתן שסיפק מים כל השנה לעיר המקראית ירמות (יהושע פרק י'), הוא הפך לנחל אכזב שגם בעונות החורף זרימתו איטית ומוגבלת. גם חלק מהמעיינות שהיו פרוסים לאורכו - יבשו.

למרות הנכתב, בשוליה המערביים של העיר, בצמוד לכביש 38 בקטע הסלול במקביל לנחל ירמות, ישנן שתי נביעות של מים עינות דקלים ועין אקליפטוס.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "עינות דקלים". התוכנה תוביל אותנו בכביש 38 לפניה מזרחה לכיוון מנזר בית ג'מאל. כמה עשרות מטרים לאחר שפנינו לכביש הגישה לבית ג'מאל, נפנה שמאלה (צפונה) וניכנס לדרך עפר כבושה המתאימה לכל סוגי הרכב הפרטי. ניסע כ־150 מטר ונגיע לעינות דקלים.

נזהה את המקום על פי שלושה סימנים:

1. עץ רחב כשמתחתיו פרוסות ספות קרועות וישנות.

2. לכלוך ושקיות אשפה מפוזרות.

3. מבנה עתיק ויפה המוביל אל הנקבה.

נראה שתושבי המקום הפכו את המעיין היפהפה הזה למקווה. על קירות המבנה העתיק התקינו קולבים ובנו ספסלים בצמוד להם. המעיין בכל זאת נובע (ינואר 2022), הנביעה נמצאת בתוך בור עגול ומדופן, והירידה אליו באמצעות סולם.

אם נמשיך עם השביל עוד כ־100 מטר, נראה בצד שמאל זרימה חלשה עם בריכת שכשוך מתחת לקבוצה של עצי אקליפטוס. גם שם הלכלוך הוא משמעותי ולא עושה חשק לשכשך במים.

בסוף השביל (נסיעה של כ־300 מטר נוספים), נגיע לגינה גדולה, מסודרת, עם מדשאות ומתקני משחקים לילדים מפוצץ בתושבי האזור בשבתות.

אני מקווה שעיריית בית שמש תתעשת ותיתן תשומת לב מיוחדת לשימור אתרי הטבע והארכאולוגיה שבשטחה.

במקום אין שילוט ו/או שירותים. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.

הכניסה לנקבת עינות דקלים

עינות דקלים

עינות דקלים

עין אקליפטוס

עין אקליפטוס

עין אקליפטוס

25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page