top of page
חיפוש

עמק יהושפט – נחל קדרון - יד אבשלום וקברי בית ראשון.

מבוא:

עמק יהושפט הוא חלק קטן מהעמקים החוברים יחדיו לנחל קדרון המתחתר דרך מדבר יהודה לים המלח.

העמק מתחיל במורדות הר הזיתים ועד למעיין הגיחון בקצה הדרומי של עיר דוד. בימי בית ראשון הוא שימש כאתר קבורה למשפחות בעלי ייחוס ונחשב כנקרופוליס של אותה תקופה.

הוא מוזכר בתנ"ך מספר פעמים כגבולה המזרחי של ירושלים. כמו כן הוא מוזכר בנבואת "אחרית הימים" בספר יואל כמקום בו יקבצו אומות העולם בבוא המשיח: וְקִבַּצְתִּי אֶת כָּל הַגּוֹיִם וְהוֹרַדְתִּים אֶל עֵמֶק יְהוֹשָׁפָט וְנִשְׁפַּטְתִּי עִמָּם שָׁם עַל עַמִּי וְנַחֲלָתִי יִשְׂרָאֵל" (יואל פרק ד' פסוק ב').

ערביי המקום הנוצרים קוראים לעמק "סית מרים" על שם קבר מרים הממוקם על פי האמונה הנוצרית-אורתודוכסית בצדו הצפוני של העמק (ליד גת שמנים).

האתר:

איך מגיעים? ישנן שלוש דרכים רגליות להגיע לעמק, להלן תיאורן:

1. לצאת מרחבת הכותל דרך שער האשפות, לפנות שמאלה ולרדת במורד הכביש. כעבור כ־300 מטר (ליד קרן האופל) תראו מימינכם את המדרגות היורדות לעמק.

2. מאזור כנסיית "גת שמנים" מהמדרכה המערבית (יש גם מעלית) – מול כנסיית גת שמנים (זו הדרך הנגישה לעגלות).

3. לרדת לפארק של נחל קדרון המתחיל ליד מלון הר ציון. הדרך הזו ארוכה והכי פחות מומלצת.

בכל אחת מהדרכים נגיע פחות או יותר לאותו מיקום. בין האתרים שניתן לראות בעמק הם (נתחיל מצפון לדרום):

1. יד אבשלום מצבה מונומנטלית מתקופת בית שני ומתוארכת למאה הראשונה לספירה. למרות שהתיארוך מתייחס לכ־1000 שנה לאחר מותו של אבשלום, הרי אין הדבר פוסל את העובדה שהמצבה הוקמה לאחר שהקודמת נהרסה מסיבות כלשהן.

2. מערת יהושפט המערה ממוקמת בצידו האחורי-שמאלי של יד אבשלום. המערה מתוארכת לבית שני ואיננו יודעים מי היה אותו יהושפט שעל שמו נקראה המערה. ככל הידוע, השם ניתן למערה לראשונה על ידי ארקלוף מי שהיה הבישופ של פריגה בממלכה הפרנקית (צרפת), וביקר בארץ במאה השביעית לספירה.

3. קבר זכריה מבנה קבורה שגגו מעוצב כפירמידה. המבנה עצמו מתוארך לתקופת בית שני, אולם, על פי המסורת היהודית שתועדה מהתקופה הביזנטית, זהו קברו של זכריה בן יהוידע הכהן. על פי התנ"ך, זכריה בן יהוידע הוקיע את המלך יהואש על שנטש את מצוות ה'. כתגובה הורה יהואש לרגום אותו למוות בחצר בית המקדש, ככתוב: וְרוּחַ אֱלֹהִים לָבְשָׁה אֶת זְכַרְיָה בֶּן יְהוֹיָדָע הַכֹּהֵן, וַיַּעֲמֹד מֵעַל לָעָם, וַיֹּאמֶר לָהֶם: כֹּה אָמַר הָאֱלֹהִים, לָמָה אַתֶּם עֹבְרִים אֶת מִצְו‍ֹת ה'? וְלֹא תַצְלִיחוּ, כִּי עֲזַבְתֶּם אֶת ה' וַיַּעֲזֹב אֶתְכֶם! וַיִּקְשְׁרוּ עָלָיו וַיִּרְגְּמֻהוּ אֶבֶן בְּמִצְוַת הַמֶּלֶךְ, בַּחֲצַר בֵּית ה'" (דברי הימים ב', כ"ד, י"ז-כ"ב).

4. קבר בני חזיר מערת קבורה המתוארכת לתקופה החשמונאית (160-64 לפנה"ס). מדובר על משפחת כוהנים ששירתו בבית המקדש הראשון ככתוב דברי הימים א', פרק כ"ד, ט"ו), והמשיכו לשרת בבית המקדש השני לאחר שיבת ציון.

5. אוהל אירוח המנוהל מטעם עיר דוד מול יד אבשלום. האוהל פתוח בשעות בהן עיר דוד פתוחה. ניתן לשתות בו שתיה חמה, לשוחח עם התורן הנמצא במקום, ובקיץ ליהנות מאתנחתא מוצלת.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.




17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page