top of page
חיפוש

פארק תמנע.

ב־1845 מגיע ג'ון פטריק, קונסול בריטניה בחרטום (סודן), כ־20 ק"מ צפונית לאום רשרש, ומגלה תנורים עתיקים, ובתוכם שרידי נחושת מותכת. כבר ממבט ראשון, הוא מבין שהוא מביט בתנורי הפקת הנחושת מהעתיקים בעולם.

ב־1934, מגיע לאזור הארכיאולוג האמריקאי-יהודי נלסון גליק וחושף את עציון גבר העתיקה. לאחר מכן הוא שם פעמיו לתנורי הנחושת - תגליתו של ג'ון פטריק. בהיותו אוהב תנ"ך, הוא מקשר את המקום למכרות שלמה, וקורא למקום "תמנע", ע"ש אימו של עמלק, ככתוב בתנ"ך: וְתִמְנַע הָיְתָה פִילֶגֶשׁ, לֶאֱלִיפַז בֶּן-עֵשָׂו, וַתֵּלֶד לֶאֱלִיפַז, אֶת-עֲמָלֵק... אֵלֶּה אַלּוּפֵי רְעוּאֵל, בְּאֶרֶץ אֱדוֹם" (בראשית ל"ו). לפארק תמנע מועדות פנינו היום...

אין ספק שפארק תמנע הוא פארק יוצא דופן ביחס למשפחת הפארקים בישראל. זהו פארק המספק נוף הררי מקסים (70,000 דונם, במרכזו הר בגובה של 453 מ'), סיפור גיאולוגי מיוחד של מחצבי מתכות בשילוב סלעי יסוד, מציג את הטבע כּפָּסַל מוכשר בעיצוב צורות מופלאות, מספר את הסיפור ההיסטורי של המזרח התיכון בעת העתיקה (מהתקופה המצרית ותקופת ממלכת דוד ושלמה), כשהכל משולב בדרכי גישה נוחות, שירותים, ונקודות אתנחתא. מכיוון שהמרשתת מלאה במידע על העבר ההיסטורי/ ארכיאולוגי/ גיאולוגי של הפארק, בפוסט הנ"ל אתמקד במספר אתרים (ביקור מינימלי בפארק של 3-4 שעות!).

בכניסה לאתר (מרכז מבקרים) תראו סרט המסביר על המקום, ותקבלו מפת התמצאות (השילוט בדרכים בתוך הפארק הוא טוב). לאחר מכן אני ממליץ על ביקור באתרים הבאים (ראו תמונות אחרי המאמר):

1. תצפית גבעת הבורג' – ממליץ להשקיע עצירה רגעית לתצפת על הפסל/גבעה הענק הזה שעוצב במשך אלפי שנים על ידי "מר טבע".

2. תצפית הבקעה היפה בתצפית, מעבר לבקעת החול האדום הפרוס לפנינו, אלה שני סלעים שהם בדרכם להיות מעוצבים על ידי הטבע כפטריות. "פטריה וחצי" קוראים לתופעה - נחמד.

3. ציורי המרכבות כאן ההמלצה שלי היא בערבון מוגבל. מדובר על קיר עם תחריטי סלע, שבקושי ניתן להבחין בהם (ישנם שלטי זכוכית שעוזרים להתמצאות), והאתר הוא בעיקר לאוהבי הז'אנר הארכיאולוגי, פחות לאלה שיבקשו לראות תחריטים ברורים ומדויקים מלפני 3000 שנה...

4. הקשתות אתר אטרקטיבי של קשתות טבעיות שנחצבו על ידי הטבע בתוך צוקי הסלעים. הטיפוס קליל לכל המשפחה, הרבה תמונות יצולמו באתר הזה.

5. הפטריה אתר חובה לכל מבקר בפארק. בדרך מהחניה ועד לפטריה עוברים דרך אחד המפעלים העתיקים בעולם להפקת נחושת. בטכנולוגיה של העת העתיקה. לא היה פשוט להביא את התנורים לטמפרטורה של 1200-1300 מעלות צלסיוס באמצעות עצי שיטה ומפוחים פרימיטיבים. יש באתר הסברים על הממצאים, מעניין. כ־200 מטר משם נמצא את הפטריה. פסל מושלם שנעשה בידי הגשם, הרוח, והשמש...

6. עמודי שלמה אם אתם עומדים להתחתן, תמונות סטודיו מהאתר הזה יהוו אטרקציה גם לנכדים שלכם. השם של העמודים ניתן להם לאחר ממצאים שהתגלו במקום מתקופת ממלכת שלמה. מומלץ מאוד לבקר במקדש חת'תור שנמצא 50 מטר מזרחית מהעמודים. זהו מקדש מצרי בן 3400 שנה, שנמצא בו פסל של האלה המצרית חת'חור היא אלת המכרות. מצד מזרח למקדש ישנן מדרגות המובילות לצוק מעל המקדש (הירידה מהצד של עמודי שלמה- ישר היכן שהחנינו את הרכב). שם, מעבר לתצפית מדהימה על האזור, ניתן לראות שרידי תחריט גדול של המלך רעמסס מגיש מנחה לאלה חת'חור. לא להתעצל - לטפס (רצוי עם נעליים).

7. נווה תמנע נווה תמנע זה הסיום הממותק של הילדים. יש שם אגם עם סירות פדלים, מזנון לארוחות קלות, והכי חשוב קערות גדולות מלאות בחול צבעוני שהופק מהאזור. ניתן למלא את הבקבוקים שקיבלתם בכניסה עם החול שבקערות, ליצור צורות ולשמור כמזכרת.

יש בפארק עוד הרבה לראות, כולל שבילי סינגל של אופניים, מכרות שניתן להיכנס בזחילה, שחזור אוהל מועד, וכן אפשרויות לינה בנווה תמנע. מי שלא היה - מומלץ מאוד. מי שכבר היה – תמיד מגלים דברים חדשים...

בחודשי הקיץ המקום חםםםםםםםםם....ומקשה על ההנאה.



מקדש חת'חור.

עמודי שלמה


קונכיות מאובנות

נווה תמנע

הקשתות, אל בורג', ומרכז המבקרים


62 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page