top of page
חיפוש

פדואל – המרפסת של המדינה + דיר קלעה.

מבוא:

בישוב פדואל ישנם שני אתרים צמודים אחד לשני שראויים לביקור:

1. המרפסת של המדינה תצפית נפלאה המשקיפה על מישור החוף והשפלה, החל מאשקלון בדרום ועד לחיפה בצפון. התצפית הנמצאת בגובה של 350 מטר מעל פני הים, פורסת לנו את מישור החוף, השפלה, השרון והכרמל, וגם נותנת נוף מזווית מיוחדת של הרי השומרון.

2. דיר קלעה מצודה ביזנטית שהוקמה עוד בתקופה הרומית. המצודה המכונה "מאצ'ו פיצ'ו של השומרון", היא מרשימה בגודלה (45X47 מטר) ובמספר המבנים שבה. במקום נמצאו פסיפסים, אבנים מעוטרות, גתות, מעברים סודיים (ישנה אגדה בפי תושבי האזור הערביים, המספרת על מנהרה המתחילה ברצפת המבצר ועד לתחתית ההר - טרם נמצאה), בור מים ענק ושרידי כנסייה ביזנטית.

הערה: הישוב שומר שבת והכניסה לאתרים אפשרית כל יום א'-ה' 08:00 - שקיעה. ביום שישי ובערבי חג 08:00-14:00. שימו לב: למרות שהשילוט בכניסה מראה שעות פתיחה שונות (עד 21:00) - אני ממליץ לדייק בשעות שציינתי.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "המרפסת של המדינה". התוכנה תוביל אותנו לישוב פדואל שבשומרון (אנשים מקסימים). לאחר שנחצה את הישוב מערבה נגיע למגרש חניה ולידו שער נעול. לחיצה על הפעמון והשער ייפתח.

כ־30 מטר מהשער נגיע למצפור מקורה, עם משקפות רבות עוצמה שדרכן ניתן להשקיף על הנוף. ביום ראות טוב תזכו בחוויה מיוחדת של צפייה במישור החוף החל מהכרמל ועד אשקלון.

יש במקום ספסלים, צל, ובחודשי החורף והאביב תזכו גם לפריחה של רקפות, כלניות, פרגים, נוריות, צמחי תבלין (זעטר-אזוב, מרווה, שוּמָר ועוד...).

נמשיך בשביל הפונה מהמצפור לכיוון דרום-מערב (בדרך ישנה פינה רומנטית של ספסל-נדנדה הצופה לנוף!). לאחר כ־100 מטר תיחשף בפנינו המצודה המרשימה. נעבור ליד בור המים הענק, ניכנס בשער הביזנטי (כשלידו מונחת אבן עם צלב צלבני שמיקומו לא ברור דיו), לרחבת הכנסייה הגדולה. בכנסייה זו נמצא פסיפס שמוצג במוזיאון השומרוני הטוב.

עוצמת המבנים, גודל המצודה, והשרידים הנראים בשטח, מבהירים מדוע נקרא המקום "מאצ'ו פיצ'ו של השומרון".

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.







המצודה ממעוף הציפור.

בור המים- אחד מהגדולים בארץ.







120 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page