top of page
חיפוש

אנדרטת אסון המסוקים - בסמוך לקיבוץ דפנה.

ברביעי לפברואר 1997 התרוממו שני מסוקים, ממנחת בעמק החולה, בדרכם ללבנון. שבע דקות לאחר מכן ארע אסון המסוקים החמור ביותר בהיסטוריה העולמית עד אז! 21 אנדרטאות הוקמו ברחבי הארץ לזכר 73 הנספים. אחת מהן משלבת אומנות, מים, טבע, ודמעות שם נבקר היום.

הרקע:

מאז שצה"ל נכנס ללבנון ביוני 1982, והתקבל באורז על ידי רוב תושבי דרום לבנון (כולל השיעים), עברו הרבה מים בליטני, בחצבני ובירדן. שנים של נוכחות צה"ל בדרום לבנון והתערבות של סוריה בחיי היומיום במדינה, הביאה לעוינות של התושבים המוסלמים באזור, להקמת ארגון חיזבאללה, וכוחותינו החלו לסבול ממתקפות של מחבלים מתאבדים, מכוניות תופת, ומארבי ירי תוך שיתוף פעולה של האוכלוסייה המקומית בהתקפות הרצחניות.

נקודת התורפה הגדולה ביותר של כוחותינו הייתה בשיירות למוצבים. לאור זאת הוחלט להטיס את הכוחות המתחלפים במוצבים הפזורים בלבנון וכך תימנע פגיעה בשיירות. הפתרון היה טוב עד ל־4/2/1997...

כמו בהרבה מקרים קודמים, גם הפעם תכננו שני מסוקים לפזר את הכוחות בשלושה מוצבים בלבנון הבופור, דלעת ושרייפה. הם המריאו בשעה 18:48 כשבחוץ שוררת חשיכה מוחלטת, והחלו טסים לכיוון לבנון. לפני חציית הגבול היה נוהל קרב בו כל מסוק חולף על פני עמיתו בכדי לוודא שהוא נמצא בעלטה מוחלטת ללא אור שמבצבץ מתוך המסוק. במהלך התמרון התנגש אחד המסוקים בשני. הדבר גרם להתרסקות מיידית של אחד המסוקים, בעוד השני ניסה לבצע נחיתת חירום. לרוע המזל, מספר מטרים לפני האדמה המסוק השני התפרק, נפל ועלה בלהבות. כל 73 הנוסעים ואנשי צוות האוויר בשני המסוקים - נספו.

האנדרטה:

סמוך למקום התרסקותו של המסוק השני, בצמוד לנחל דן, נחנכה בשנת 2008 אנדרטה לזכר הנופלים. האנדרטה מחולקת לשני אזורים כאשר אמת מים בצורת חץ מחברת ביניהם.

האזור האחד נמצא בחלק הדרומי של האנדרטה, והוא על פני מים זורמים של נחל דן, כשבגדה המזרחית ישנו העץ עליו נחת המסוק השני (הוא הצמיח עצמו מחדש לאחר השריפה). על העץ תלויים שלטים עם שמות ההרוגים, לחלקם מוצמדות תמונות, סרטים צבעוניים המביעים געגועים ואהבה, תגי יחידה ועוד...

משם נצא לחלק הצפוני של האנדרטה. נצעד לאורך האמה המייצגת את זנב המטוס שנחתך, לעבר מגרש עגול, בו 73 סלעים בגובה אדם (כל אחד שוקל בסביבות 14 טון), ובמרכז בריכת מים המעוטרת בשני מעגלי אריחים בהם 73 שמות הנופלים. החלק הצפוני נראה מ"מבט על" כמנוע האחורי של מסוק בכוונת מְכָוֶון.

איך מגיעים? מקישים בוויז: "אתר ההנצחה לחללי אסון המסוקים פלגי מים 2, שאר ישוב, ישראל" מי שלא היה חובה לבקר. מי שכבר היה, כדאי לחזור ולהיות כשיש בפניכם הסבר מפורט על האנדרטה.

לאורך אמת המים המקשרת.
צורת מנוע הזנב של המסוק

203 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page