top of page
חיפוש

בית כנסת החורבה – הרובע היהודי בירושלים.

מבוא:

בית כנסת החורבה ברובע היהודי בירושלים, הוא אחד המבנים הגבוהים והמרשימים בעיר העתיקה.

מעבר לכך זהו בית הכנסת היחיד בעיר העתיקה שנבנה במשך חמש פעמים. סיפור שהיה, כך היה...

בתחילת המאה ה־15 (שלטון הממלוכים), קנתה משפחה אשכנזית חלקת אדמה בירושלים ששימשה אותה להקמת בית כנסת ובית מדרש אשכנזים. "דיר אל שִיכְּנָז" קראו אנשי המקום (ערבים ויהודים ספרדיים) לחלקת האדמה. ואכן, המקום פעל לפחות עד למאה ה־17 כאשר ישנו תיעוד משנת 1621 (שלטון עות'מני), על מגורי יהודים אשכנזים עניים בחצר. ככלל, זהו התיעוד הראשון שיש לנו על נחלה יהודית (ויהודית בלבד) בעיר העתיקה. אולם, רבי עובדיה מברטנורה (1440-1515) שהיה הרב של ירושלים, מתאר התנכלויות בלתי פוסקות מצד ערביי המקום, עד כדי הקמת מסגד צמוד לבית הכנסת (שקיים עד היום). בשנת 1474 נהרס בית הכנסת בידי פורעים ערבים ונבנה שוב בהיתר של הסולטאן שנה מאוחר יותר. אולם ההתנכלויות עשו את שלהן. המקום הפך לעלוב ומוזנח.

בשנת 1692, לאחר שנים של הזנחה התמוטט מבנה בית הכנסת. יהודי המקום לקחו הלוואות מערביי ירושלים על מנת לבנות את בית הכנסת בפעם השלישית. התערבות כספית של חסידי רבי יהודה החסיד שעלו מפולין, הצליחו להביא לסיומו של המבנה, אולם, הרבי עצמו עלה ונפטר שישה ימים לאחר שהגיע לירושלים. הדבר גרם למשבר בקהילה, והכספים הגיעו במשורה. כעבור מספר שנים של ציפייה, פקעה סבלנותם של הנושים הערבים והם הרסו את המקום עד היסוד.

לא זאת בלבד שהם הרסו את המקום, היהודים האשכנזים סולקו ונאסר על יהודים אשכנזים להגיע לירושלים במשך כ־100 שנה. אז נדבק לחצר השם "החורבה".

בשנת 1812, עליית חסידי ההגר"א (הגאון מווילנה רבי אליהו בן שלמה זלמן) החייתה את הקהילה האשכנזית בעיר. הם ביקשו לבנות את בית הכנסת בפעם הרביעית כמבנה מרשים כשהכספים להקמתו מגיעים מחסידי ההגר"א, מתרומת יוסף אמזלג שהיה מעשירי העיר, ממשפחת רוטשילד וממשה מונטפיורי. המבנה תוכנן בידי אדריכל טורקי בשם אסעד אפנדי, שהגיע לירושלים בכדי לשפץ את מסגדי הר הבית. "על הדרך" הוא גם תכנן את מבנה בית הכנסת. התהליך היה כל כך ארוך ומורכב, שרק בשנת 1864 הושלם המבנה כולל ארון קודש מדהים שהובא על ידי יהודי הקהילה מהעיר חרסון שבאוקראינה.

בתחילת המאה ה־20 ידע המבנה עושר וכבוד. אחד מנשיאי בית הכנסת היה הרב קוק, הנציב העליון הבריטי הרברט סמואל התפלל בו, ואפילו סליק של האצ"ל היה בו מתחת לארון הקודש.

במלחמת השחרור נכבש הרובע היהודי בידי הלגיון הירדני ובחסות בריטית. ב־27 למאי 1948, פוצץ בית הכנסת על ידי הלגיון הירדני ונחרב עד היסוד.

רק בשנת 2010 נחנך בית הכנסת החדש, מפואר כפי שהיה, שחלקו מתבסס על שרידי הקירות שנותרו על האדמה לאחר הפיצוץ.

האתר (בתשלום סמלי):

איך מגיעים? האתר נמצא ברובע היהודי בירושלים, ברחוב היהודים הסמוך לקארדו, סמוך לכיכר המרכזית של הרובע - ישנו שילוט המכווין לאתר.

בכניסה נראה דגם של בית הכנסת ושלטי הסבר על ההיסטוריה של המקום. נעלה לעזרת הנשים במעלית, משם נוכל לתצפת על העיר העתיקה, העיר החדשה, הר הזיתים ומדבר יהודה. המקום בהחלט מרשים. בית הכנסת בנוי מקשתות גותיות, כשתקרתו מעוטרת באתרים מארבעת ערי הקודש (מערת המכפלה, קבר רחל, טבריה וצפת). חלק מציורי הקיר שהיו בבית הכנסת שפוצץ שוחזרו, וארון הקודש שוחזר. בנוסף נבנתה מרפסת חיצונית המאפשרת את התצפית אותה הזכרנו לא להחמיץ!

במקום שירותים והוא ממוזג.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.





10 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page