top of page
חיפוש

בריכת ג'וחדר (אורחה) רמת הגולן.

עודכן: 31 במאי 2021

רמת הגולן שופעת בנביעות מים, נחלים, ובריכות קצינים סוריות שנבנו בערוצי המֶֶסִילִים (ערוצי נחל רדודים). הפעם נתמקד בבריכה במרכז רמת הגולן, עם מים קרירים ומרעננים בימי הקיץ היוקדים, יש שם שולחנות פיקניק, שטחי צל מתחת לעצי אקליפטוסים עבותים, ואפילו פינת זולה בדמות נדנדה גדולה לצידו של פלג מים מפכפך.

הבריכה ממוקמת היסטורית בקרבת גבול ארץ גְשוּר התנ"כית המוזכרת 6 פעמים בתנ"ך (יהושע, שמואל ב', דברי הימים א'). בצמוד לה ישנו תל ג'וחדר המקראי, הנקרא בעברית "תל אורחה". צפונית לאתר נראה את תל פארס - הוא הר הגעש גבוה במרכז רמה"ג (892 מ' ), שם נערך קרב עקוב מדם במלחמת ההתשה (1970) ובמלחמת יום כיפור (1973). מערבית לבריכה ישנו חאן אורחה שרידי חאן עות'מני גדול מאוד. בצמוד לו התגלו גם שרידי מבצרים צלבני וממלוכּי, הממחישים את חשיבות המקום כמקום מפגש של צירי סחר מאסיה לארץ ישראל. ממרחק נראה את הר שיפון, גם לו יש פרק נכבד בהיסטוריה של מלחמת יום הכיפורים.

נקיש בוויז "עין אורחה ג'וחדר". האפליקציה תיקח אותנו לכביש 98. מספר קילומטרים צפונית לרמת מגשימים, לאחר שנעבור את תל א-סאקי מימין (לו אקדיש פוסט נפרד), נגיע לצומת של הכביש עם דרך עפר שם נפנה ימינה. לפני הפניה נביט בצד שמאל ונראה את החאן העות'מני. נחלוף על פני אנדרטה לגדוד 405 שניהל קרב אכזרי במקום במלחמת יום כיפור, ונגיע למעיין. דרך העפר וחלק מכביש 98 הם חלק מציר הנפט שעל נתיבו הונח צינור הנפט הטראנס ערבי שהוביל נפט מסעודיה ללבנון (למרות ששלטנו על חלקו, אפשרנו את המשך הפעלתו עד 1976).

יש במקום אנדרטה לזכרו של רזיאל נגר ממושב רמת מגשימים הסמוך, שנהרג במהלך טיול ברמה"ג. המקום מתוחזק על ידי חבריו מהקיבוץ.

ניתן להישאר במקום מספר שעות, רק אנא, תזכרו לקחת את האשפה חזרה אתכם לרכב!

החאן העות'מני ליד צומת אורחה
תצפית רחוקה להר שיפון (מימין למעלה)
תצפית מאורחה לתל פארס.

181 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page