top of page
חיפוש

בשביל החמישה – מעיין שדמות דבורה.

מבוא:

מושב שדמות דבורה שבגליל התחתון הוקם ב־1939 כארבעה חודשים לפני פרוץ מלחמת העולם השנייה על ידי עולים מגרמניה שברחו מהתופת כל עוד הייתה אפשרות. היישוב נקרא על שמה של דורותי (דבורה) דה רוטשילד, אשתו של ארמנד ג'יימס דה רוטשילד שכיהן כנשיא פיק"א באותה תקופה וארגונו היה זה שקנה את האדמות מתושבי הכפר הערבי שג'רה. שם הישוב גם תאם לגירסה התנ"כית של המקום בו נלחמה דבורה הנביאה ביבין מלך חצור (שופטים ד').

עיקר פרנסת תושבי המושב מחקלאות, תיירות, וענפי אומנות שונים.

ב־28/7/2014 במסגרת מבצע צוק איתן הותקפו שבעה לוחמי חטיבת הצנחנים, אשר הוצבו בפילבוקס הסמוך לקיבוץ נחל עוז שעל גבול הרצועה, על ידי חוליית טרור מהחמאס בת תשעה מחבלים, שהגיעו ממנהרת תקיפה שהייתה בתוך ישראל.

התוצאה הייתה קטלנית. חמישה מתוך שבעת הלוחמים שהיו במוצב נהרגו באותה תקרית. אחד מהחמישה הוא סמל נדב ריימונד ממושב שדמות דבורה (היתר הם: סמל דור דרעי, סמל דניאל קדמי, סמל ארז שגיא וסמל ברקאי ישי שור).

לזכרם של נדב ריימונד וחבריו שנפלו, לצד מכון השאיבה של מושב שדמות דבורה, הוקם שביל החמישה עם בריכת שכשוך שמוזנת ממי המעיין הסמוך.

האתר:

נקיש בוויז "בשביל החמישה, ליד שדמות דבורה". התוכנה תוביל אותנו לגליל התחתון כביש 767. בין שדמות דבורה לכפר כמא נפנה מזרחה (דרך נגישה לכל סוגי הרכב הפרטי) ונגיע עד למעיין.

נחנה במגרש החניה הצמוד לאתר וניתן מבט במבנה הבטון הצמוד. זהו מכון השאיבה של המושב. בתוכו ניתן לראות את המשאבה והגנרטור הישנים ששימשו את המושב בראשית דרכו.

על גג המבנה רואים את עמדת השמירה שהייתה (ועדיין) חלק מנוף מורשתנו בבואנו להתיישב בארץ בעת החדשה.

נעקוף את המבנה ונגיע לנביעת המים מבריכת האיגום הגדולה לצרכי חקלאות. משם זורמים המים לבריכת שכשוך (נוסדה ב־2016) מוצלת, רדודה וחלקלקה במקצת. ניכנס למים, נצטנן, נהנה, ונקשיב לקול זרימת המים המפכים.

לאחר מכן נוכל להתרווח בפינות הצל שמסביב, לשבת על אחד משולחנות הפיקניק הפזורים במתחם, קפה/תה עוגיות וכל היתר, שלווה, טבע, ועצי התות רחבי צמרת מי צריך יותר מזה?

בדרככם חזרה, נא לא לשכוח לקחת איתכם את כל האשפה חזרה לאוטו.

הדרך למעיין בתוך הבוסתנים.
מבנה משאבות המים ההיסטורי
העלייה לתצפית מגג מבנה המשאבות.
אחד מעצי התות עם פירותיו הטעימים.
מבט פנימה בבית המשאבות ההסטורי
פינות הזוּלָה תחת עצי התות

288 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page