top of page
חיפוש

גוש עציון ואתריו.

עודכן: 29 באפר׳ 2021


הערב (13/4/2021) ייערך טכס מיוחד במינו בגוש עציון לזכר 21 לוחמות דתיות שנהרגו במלחמת השחרור בגוש עציון (חלקן אימהות).

לגוש עציון האהוב והנערץ ולאנשיו, אקדיש את המלצתי היום.

רקע: ב־1927 היה ניסיון התיישבותי ראשון של יהודים על הרכס (גובה 990 מטר מעל פני הים) שנמצא בין בית לחם לחברון. הניסיון נכשל יחד עם עוד שני ניסיונות (1929, 1935). ב־1943, בשנים הקשות ביותר שידע העם היהודי מעודו, בעוד בני עמנו נרצחים על אדמת אירופה, יצא הישוב היהודי בארץ ישראל במבצעי התיישבות בנגב (רביבים, בית אשל, גבולות) וברכס גוש עציון (כפר עציון). עם סיום המלחמה הנוראית, מתגבשים עוד שלושה גרעינים של תנועת "הקיבוץ הדתי" לעלייה לקרקע בגוש עציון, ומייסדים את משואות יצחק (1945), עין צורים (1946), ורבדים (1947- היחיד שלא היה גרעין של הקיבוץ הדתי, גרעין "השומר הצעיר").

כשפורצת מלחמת השחרור, בשל מיקומו האסטרטגי, גוש עציון הופך למטרה מרכזית של הכוחות הערביים המתגבשים בהר חברון. תוך עצימת עין בריטית, ארבעת הישובים מותקפים שוב ושוב, כשידועה שיירת התגבורת שאיבדה 35 לוחמים (שיירת הל"ה) שנפלו בינואר 1948, כשהם בדרכם להביא אספקה לישובים הנצורים.

מכיוון שהיו מתי מעט, גם כשניתנה ההוראה לפנות את הנשים והילדים, נשארו בגוש לוחמות (חלק לא מבוטל מהן ניצולות שואה שהסתיימה שנתיים וחצי מוקדם יותר), כשאחת מהן נפרדה מבנה בפעם האחרונה (ציפורה רוזנפלד). אווירת "מצדה" השתלטה על התושבים/מגינים שסירבו לסגת. ב־4 למאי 1948 החלה המתקפה הערבית כשהלגיון הירדני בחסות בריטית לוקח לראשונה חלק באופן גלוי.

לאחר קרב של 10 ימים, כשרבים מהמגינים נפצעים או נהרגים, התקבלה הנחיה מהפיקוד להיכנע. אנשי כפר עציון היו הראשונים לצאת מהבונקר עם דגל לבן. 133 לוחמים יצאו עם דגל לבן, ללא נשקיהם (9 התמהמהו ובכך ניצלו חייהם), כשידיהם מורמות אל על. לפתע, פתחו הירדנים (יחד עם מקומיים) באש, רצחו את הנכנעים (130) - למעט שלושה שניצלו בנס. למרות הטבח, ולאחר התערבות בריטית, נכנעו שאר מגיני הגוש שנשארו בחיים (320) ונלקחו לשבי הירדני.

242 לוחמות ולוחמים נפלו בגוש עציון במהלך מלחמת השחרור, מתוכן 22 נשים (18 מתוכן ניצולות שואה - חלקן שריד אחרון למשפחתן).

בספטמבר 1967, לאחר שחרור גוש עציון במלחמת ששת הימים, הוקם כפר עציון מחדש. מאז הוקמו על הרכס עוד שישה ישובים תוססים ויפים עם הרבה אטרקציות ששוות ביקור. אז מה יש לראות במקום הקסום הזה, המשלב גבורה, טבע, קולינריה, והיסטוריה בטווח של 10 דקות נסיעה בין האתרים השונים?

המקום שווה לפחות יום ביקור, עם ילדים ובלעדיהם. בין מקומות הביקור הרבים במקום אני ממליץ על:

1. מרכז מורשת גוש עציון - ביקור מדהים שיכניס אתכם לסיפורו של הגוש במלחמת השחרור. תעברו דרך הבונקרים ותעלות הקשר (הכל בתוך מבנה) והסיום הוא בבונקר המקורי ממנו יצאו הלוחמים להיכנע. אף עין לא תישאר יבשה מהמקום.

2. חוות ארץ האיילים מקום שמציע אפשרויות רבות של בילוי וטיול, החל מחי-בר לילדים, קירות טיפוס, פיינטבול, בנג'י, אומגה וטיולי 4X4 בנופים מהיפים בארץ.

3. יקבי גוש עציון במהלך השנים, התפתח בגוש ענף גידול ענבי היין (חידוש של מסורת יהודית עתיקה שהייתה במקום). בין היקבים שתוכלו לטעום, לקנות יין, ואף לאכול ארוחות חלביות, אני ממליץ על יקב גוש עציון שהוא הגדול והמאובזר שבין היקבים.

4. אמת הביאר המקום שנחצב עוד בתקופת הורדוס, סיפק מים לירושלים בימי בית שני. ההליכה בתוך הנקבה היא זקופה בחלקה הראשון - וההיסטוריה עושה את שלה...

5. לארוחות בוקר וצהריים אני ממליץ על מסעדת הבשרים "רוזה המצודה", מסעדת האוכל האסיאתי "ג'פאן ג'פאן", בית קפה "החממה", ו-"קפה גרג". כפי שאמרתי, גם יקבי גוש עציון מציעים ארוחות קלות.

שימו לב. אתרי הגוש סגורים בשבתות וימי חג. אז לא להתעצל, זה לא מעבר לאופק - זה כאן, עכשיו, וחלק מבשרנו. הנאה מובטחת.



הבונקר בו הכל הסתיים

מעיין "עין אבו אל כאלב"

טיול בארץ האבות 4X4

ענבים גדלים בטבע- לא בכרם, כמו בתקופת האבות.

אחת מהמקוואות הפרוסות לאורך הרכס מימי בית שני.

עוד מקווה מימי בית שני...

יקב גוש עציון


17 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page