top of page
חיפוש

גלגל - המקום בו דרכו האבות המייסדים של כנען העברית.

עולם הציונות נובע מהשורש היהודי הנטוע באדמת הארץ הזאת. גם אחד העם, שהיה מאבות הציונות החילונית, התנגד לתוכנית אוגנדה כשטען "אין ציונות בלי ציון". אחד מהאתרים המרגשים בעיניי בנושא הוא אתר גלגל.

מבוא:

השם "גלגל" מוזכר 39 פעמים בתנ"ך. ברוב המקרים הוא מוזכר כמקום פולחן, או לפחות כמקום שאינו ישוב קבוע. מכיוון שהשם "גלגל" מוזכר בתקופות שונות בנוגע למקומות שונים בארץ, הרי ברור שמדובר על מספר אתרים ברחבי הארץ שכולם נקראים בשם "גלגל".

אין הדבר מוזר כלל וכלל. גם היום אנו נתקלים בשמות של אתרים כגון "בית כנסת", "חוף הים", "בית קברות", שאלמלא היינו מייחדים אותם למקום, לא היינו יודעים היכן הם.

ב־1978 החל לראשונה הארכיאולוג פרופסור אדם זרטל לתור אחר אתרי גלגל בארץ. הוא מצא שישה אתרים מקראיים, כולם בצורת כף רגל, במישור נמוך מהסביבה, מוקפים בשביל היקפי ובתוכם מבנה מרובע או עגול שניתן לפרש אותו כמזבח. חמישה מתוך ששת האתרים תוארכו לאותה תקופה תקופת הכניסה לארץ של שנים עשר השבטים (בערך המאה ה־12 לפני הספירה).

למה בצורת כף רגל? כתוב בספר דברים את הבטחת ה' לעם הנודד במדבר: "כָּל-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר תִּדְרֹךְ כַּף-רַגְלְכֶם בּוֹ--לָכֶם יִהְיֶה".

ובהחלט, אנו רואים עם כניסת השבטים לארץ הופעה של אתרי פולחן בצורת כף רגל. כל האתרים היו בעלי סממנים של עם נווד כלומר כזה שטרם חילק את ארץ ישראל לשבטים, ועדיין עסוק בכיבוש הארץ.

מחקרים רבים נעשו על אתרי ה"גלגלים" בארץ. רובם מאוחדים במסקנתם כי מדובר באתרים שהוקמו על ידי בני ישראל.

האתר עצמו:

אחד מהאתרים ששמו הערבי היה ביד'ת א-שעב (ביצה של העם), התגלה בשנת 1999 על ידי פרופסור אדם זרטל ליד מושב ארגמן בבקעת הירדן. האתר היה יוצא דופן בממצאים שבו בהשוואה לאתרי "כף הרגל" האחרים.

במקום התגלו ממצאים מד-הי-מים! בין היתר התגלו קערות וכּדֶרות מתקופת חדירת השבטים לא"י (מאה ה־12 לפנה"ס), שביל היקפי סביב האתר, מזבח קורבן שלידו עצמות של בעלי חיים כשרים בלבד.

המזבח עצמו נבנה מאבנים גדולות, דבר המזכיר את הכתוב בספר יהושע ד' על בניית המזבח מיד לאחר חציית הירדן: וַיַּעֲשׂוּ-כֵן בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְהוֹשֻׁעַ, וַיִּשְׂאוּ שְׁתֵּי-עֶשְׂרֵה אֲבָנִים מִתּוֹךְ הַיַּרְדֵּן כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר יְהוָה אֶל-יְהוֹשֻׁעַ, לְמִסְפַּר שִׁבְטֵי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל; וַיַּעֲבִרוּם עִמָּם אֶל-הַמָּלוֹן, וַיַּנִּחוּם שָׁם. ט וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה אֲבָנִים, הֵקִים יְהוֹשֻׁעַ בְּתוֹךְ הַיַּרְדֵּן--תַּחַת מַצַּב רַגְלֵי הַכֹּהֲנִים, נֹשְׂאֵי אֲרוֹן הַבְּרִית; וַיִּהְיוּ שָׁם, עַד הַיּוֹם הַזֶּה.

אני אישית התרגשתי מהמקום - מקווה שגם אתם תתרגשו...

על שביל הפולחן ההיקפי
האתר ממעוף הציפור
המזבח בו נמצאו רק עצמות בעלי חיים כשרות.
שביל הפולחן עם אבני השפה המקוריות מלפני 3000 שנה.


169 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page