top of page
חיפוש

גן לאומי אפולוניה (תל ארשף).

עודכן: 9 באפר׳ 2022

מבוא:

עוד בתחילת תקופת בית שני (מאות 4-6 לפני הספירה), בנו הפיניקים עיר חוף במקום בשם ארסף - ע"ש האל "רשף" שהיה אל האש הכנעני ואל המלחמה הפיניקי (תופעה ידועה מאותה תקופה שאל אחד מקיים פונקציות שונות אצל עמים שונים באזור).

בתקופה היוונית (מאות 4-1 לפנה"ס), התבסס במקום נמל והשם שונה לאפולוניה - ע"ש האל אפולו שהיה מזוהה, בעיני המקומיים, יותר מכל עם האל רשף הכנעני.

במשך מאות השנים שלאחר התקופה היוונית, התבססה העיר בעיקר על מסחר ימי, נמל הים שלה הורחב וגדל, הסחר דרכה גדל, ואנו עדים להתבססותן של עדות שונות בעיר (נוצרים, שומרונים, ופגאניים).

בתקופה המוסלמית קטנה העיר וקטן תפקידה בסחר הבינלאומי. במאה ה־9 טבחו המוסלמים באוכלוסייה השומרונית והרסו את בית הכנסת שלה.

הצלבנים שהגיעו במאה ה־12 לעיר (1101 לספירה), ביססו את מעמדה כעיר נמל, הקימו מבצרים בתוכה והקיפו אותה בחומות. השליטה הנוצרית הסתיימה בשנת 1265, עת השליט הממלוכי בייברס כבש את העיר, הרס את חומותיה ונמלה, ומאז המקום נשאר שומם (לעיתים הוקם בו לתקופות קצובות כפר דייגים).

מהתקופה הממלוכית נמצא במקום מסגד סידנא עלי, ובית קברות מוסלמי עתיק.

האתר (בתשלום):

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "גן לאומי מבצר אפולוניה". התוכנה תוביל אותנו לרחוב יגאל ידין בצידה הצפוני של העיר הרצליה.

נחנה את הרכב וניכנס לאתר (חלקו נגיש לנכים).

האתר עצמו הוא ענק, ולמעשה מורכב ממספר נקודות ארכיאולוגיות ונופיות, אתמקד בכמה מהן:

1. החפיר והחומה המקיפה החומה המקיפה את העיר לתקופותיה השונות, והחפיר הצלבני שנבנה במקביל לחומה, הם מרשימים ונראים כמעט מכל נקודה באתר (ראו תמונות).

2. כבשני הזכוכית המרשימים בני ה־1600 שנה לערך (ישנם באתר שניים כאלה - זה שקרוב לכניסה מרשים בהחלט!).

3. המבצר הצלבני מבנה מרשים שחלקו משוחזר, המתאר את סיפור הקרב האכזרי שהביא לכיבוש המקום על ידי הממלוכים, כמו גם תצפית נוף מדהימה.

4. עמדת כלי המצור צפונית לחפיר המצודה, הקימו אנשי רשות הטבע והגנים (רט"ג) עמדה שבה מוצגים כלי המצור שהיו בשימוש באותם זמנים. לדעתי זה המקום היחיד בארץ שמציג את כלי המלחמה של פעם בדיוק כה רב, עם שלטי הסבר מפורטים.

5. נקודות התצפית לאורך האתר, בין הירוק והפריחה באביב, ישנן נקודות תצפית מדהימות אל חוף הים הפרוס מתחתינו. מעבר לכך יש באתר שולחנות פיקניק ונקודות זוּלָה שווה.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.














34 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page