top of page
חיפוש

גן לאומי ציפורי.

מבוא:

ציפורי הייתה עיר ישראלית עוד מתקופת עשרת השבטים, ולאחר החזרה מגלות בבל הוקמה מחדש והפכה לאחת הערים המשמעותיות לעם היהודי באותה תקופה.

החשמונאים (166-63 לפנה"ס) הפכו אותה לבירת מחוז הגליל, ביצרו אותה והיא נהייתה מרכזית לעם היהודי היושב בציון.

בימי המרד הגדול (66-73 לספירה), בוצרה העיר על ידי המורדים בראשות יוסף בן מתתיהו, אך הדבר לא מנע מתושביה להצהיר על נאמנותם לרומי, וכך הם שרדו את המרד ללא פגע.

לאחר חורבן בית שני, ולמרות ההשפעה הרומית החזקה על התרבות במקום, העיר המשיכה לגדול ולפרוח. בתלמוד הבבלי נכתב על ציפורי: "ולמה נקרא שמה ציפורי - שיושבת בראש ההר כציפור". למרות שלאחר מרד בר כוכבא (132-135 לספירה) נהייתה ציפורי עיר מעורבת של יהודים ופגאניים, רבי יהודה הנשיא קבע את משכנו בציפורי, וחתם שם את המשנה. קדמו לו בשבתם בעיר רבי יוסי, רבי שמעון בן גמליאל ורבים אחרים.

הנוצרים מייחסים את המקום למגורי חנה ויהויקים הוריה של מרים הקדושה (אם ישו).

הישוב היהודי התקיים במקום עד המאה העשירית לספירה. לאחר הכיבוש המוסלמי ולאחריו הצלבני ננטשה העיר ואיבדה את מרכזיותה. השליט העות'מני דהאר אל עומר, בנה במקום מצודה, אבל העיר לא שבה למרכזיותה.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "גן לאומי ציפורי". התוכנה תוביל אותנו לאתר (תשלום בכניסה).

באתר נחשפו רחובות שלמים, אזורי מסחר, מאגר מים מרשים, מבני ציבור, ועוד...אולם, גולת הכותרת של העיר הם שישה אתרים:

1. התיאטרון נמצא ברום האתר, הנוף הנשקף ממנו הוא מרהיב (בקעת נטופה, הגליל התחתון והעליון), והוא מכיל 4500 מקומות ישיבה. הוא נבנה במאה הראשונה לספירה ושימש את תושבי ציפורי עד לתקופה הביזנטית.

2. המצודה הצלבנית - הוקמה בתקופה הצלבנית על שרידי מבנה קדום יותר, ומכאן יצא בשנת 1187 הכוח הצלבני לקרב קרני חיטין. במצודה תצוגת ממצאים ולוחות המגוללים את תולדות העיר וחשיפתה. בקומת הגג תצפית מונחית.

3. בית דיוניסוס בצמוד לתיאטרון (מהצד הדרומי) נמצא את בית דיוניסוס. וילה רומית מלאה בפסיפסים כולל הדמות של אל היין דיוניסוס והפסיפס המפורסם של דמות האישה שְכּוּנתָּה "מונה ליזה של הגליל". בית דיוניסוס נחשב למקום עם הפסיפסים העשירים ביותר בארץ ישראל.

4. בית חג הנילוס מקום בו נהגו הרומאים לחגוג את עליית מפלס הנילוס. המקום מלא ב־11 פסיפסים מרשימים בחלקם.

5. בית הכנסת מבנה מרשים קצת מבודד מקומפלקס המבנים הרומאי באתר. שם נראה (מעבר לפסיפס רצפתי מדהים) סרט המסביר על המקום ועל חיי היהודים בישוב המעורב. מעניין, מרתק, מסקרן.

6. מפעל המים - מפעל המים באורך של 260 מטר (מהמרשימים בארץ), סיפק את כל צרכיה של העיר הגדולה הזאת במשך שנים רבות. ממליץ ללכת בתוך הנקבה, חוויה נעימה למבוגרים וילדים כאחד.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.















43 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page