top of page
חיפוש

חורבת אבו חוף – יער להב.

מבוא:

חורבת אבו חוף הממוקמת ביער להב, היא תל ענק (כ־1100 דונם) מהתקופה הביזנטית (מאות 4-7 לספירה).

יער להב הנמצא על סף המדבר בין השפלה לבין הנגב, הוא היער מעשה ידי אדם הגדול בארץ ושטחו כ־30,000 דונם. נטיעותיו על ידי קק"ל החלו עוד בשנות ה־50 המוקדמות, וכיום הוא מכיל בתוכו עשרות אתרים היסטוריים, ארכיאולוגים, מתחמי פיקניק, ועוד...

בחורבת אבו חוף הנמצאת בשטחו של היער, נמצאו מערות מגורים חצובות בסלע, שרידים של שתי כנסיות, גתות, בארות מים אחת מהן בת כ־4500 שנה, ושרידי מגדל לגידול יונים (מגדל קולומבריום) – שיטה לגידול יונים למאכל ופולחן, שהתרחבה בתקופה הביזנטית.

מקור השם "אבו חוף" אינו ודאי, אך יש המייחסים זאת לאגדה הנפוצה באזור על רוחות המתים המסתובבות באזור בימי חמישי ("חוף" = פחד בערבית).

אגדה נוספת היא שבמלחמת העולם הראשונה פקיד עות'מני ברח לאזור עם ארגז עמוס מטבעות זהב, והסתיר אותו באחת מהמערות במקום. זו אגדה הרסנית שמביאה שודדי עתיקות למקום בחיפוש אחר האוצר, תוך שהם מסבים נזק לארכיאולוגיה במקום.

בחודשים נובמבר-דצמבר ישנה במקום פריחה מדהימה של חלמוניות. "שביל הזהב" קוראת קק"ל לשביל ההיקפי שיצרה, שמוביל אותנו לאורך אתרי החורבה והחלמוניות. מקום ששווה ביקור.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "חוות הר שמש". התוכנה תוביל אותנו בכביש 325 המחבר בין כביש 40 לקיבוץ להב. ניסע בכביש מזרחה. כ־2400 מטר לאחר שנחלוף על פני קיבוץ דבירה, נראה פניה ימינה לדרך עפר עבירה לכל כלי הרכב.

נפנה ולאחר כ־2 ק"מ נפנה שמאלה וניסע בשביל עפר מתפתל עוד כ־1 ק"מ עד שנגיע לצומת T– שם נפנה שמאלה. עוד 200 מטר והגענו. נחנה את הרכב ונתחיל לצעוד בשביל החלמוניות והאתרים (שביל הזהב). השבילים מסומנים, יש שלטי הסברה, שטחי צל נרחבים, והאתרים עצמם.

השביל הוא היקפי ואני מציע להתחיל בהליכה לכיוון דרום מזרח. לאחר ההגעה למערת המגורים (עברנו את החלמוניות, את מגדל הקולומבריום, את שרידי הכנסייה), אני מציע לחזור לנקודה בה השארנו את הרכב.

קחו בחשבון שאין במקום שירותים ו/או ברזיות. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.









171 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page