top of page
חיפוש

חורבת בית לויה.

מבוא:

ב־1962 החלו מצפון למושב אמציה חפירות באתר. הממצאים היו מדהימים. מערות קבורה, כנסיות, בתי כנסת, קולומבריומים, מחילות מסתור ממרד בר כוכבא, מקוואות, בורות מים, בתי בד תת קרקעיים, אורוות תת קרקעיות ופסיפסים מרשימים מתקופות שונות החל מבית שני (מאה שלישית לפנה"ס) ועד לסוף התקופה הביזנטית (מאה שביעית לספירה).

רוב הארכיאולוגים מייחסים את המקום לעיר "לבאות" המוזכרת בספר יהושע פרק י"ט פסוק ו'. אולם, החפירות (שנמשכות גם בשנים האחרונות) ממומנות ברובן על ידי הכנסייה המורמונית עקב האמונה שלהם שמדובר בעיר המקראית "בית להי". על פי אמונתם, מעט לפני חורבן בית ראשון הפליגה משפחת הנביא להי לאמריקה, כך כתב ג'וזף סמית' ג'וניור (מייסד התנועה המורמונית) בספר שהוצא לאור בשנת 1830.

עקב היות האתר בשטח אש, הגישה אליו אפשרית (ללא תיאום מראש) רק בסופ"שים או בחגים.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "חורבת בית לויה". התוכנה תוביל אותנו לכביש העובר בין הישובים אמציה לכרמי קטיף. לפני מושב אמציה בכביש 3415 נרד צפונה לדרך עפר עבירה לכל סוגי הרכב (כשהאדמה יבשה), אם כי צריך לנהוג בזהירות.

לאחר שנעבור את חורבת עזרה, נגיע למזלג (כ־2.6 ק"מ מתחילת דרך העפר) ונבחר בפניה ימינה. לאחר כ־900 מטר נגיע לצומת, שם נפנה שמאלה. לאחר כ־1 ק"מ נגיע לצומת שבילי עפר. פנייה ימינה תביא אותנו לאחר כ־300 מטר לבאר שם טוב (מצד ימין לדרך). הבאר היא בעומק של כ־2.5 מטר הצמודה לעץ חרוב ענק, שם אפשר לפתוח את הבוקר בקפה ופריסה מהירה של מזון (הבאר מלאה ונקייה בד"כ עד חודשים יולי/אוגוסט).

חורבת בית לויה נמצאת בדיוק בצד השני של הצומת שפנינו בה ימינה לבאר שם טוב (כלומר לחורבה במקום לפנות ימינה לכיוון הבאר - נפנה שמאלה).

שימו לב – במקום ישנן מערות רבות, לא כולן מסומנות. אנא אל תרדו מהשבילים.

נחנה את הרכב ונעלה לאתר. העושר של המקום הוא לא יסולא בפז. החל מבית הבד תת קרקעי הקרוב לחניה - עם סמל מנורה ליד היציאה, ובהמשך נקיף את התל מצדו הדרום-מערבי ונגיע למגדל השמירה המזרחי של העיר הביזנטית. משם נמשיך צפונה לכנסייה הביזנטית שהיא היהלום שבכתר באתר.

באולם המרכזי ישנה כותרת לטינית שבה נכתב: "נותנים תודה לבניית המקדש הזה אזיזוס וקוריאקוס".

הכנסייה נחשפה ב־1981 על ידי הארכיאולוג יורם צפריר. היא מהמאה ה־8 (סוף התקופה הביזנטית). מסביבה נמצאו הרבה קברים מאותה תקופה, דבר המצביע על מגיפה שתקפה את האזור.

נראה שם פסיפסים המאזכרים את סיפורי הברית החדשה וציורים מרהיבים.

מצפון לשם נמצא מקווה מפואר, ועוד מערות שלחלקן הכניסה אסורה ומגודרת.

אין במקום שירותים, ומעט שלטי הכוונה. אם הוא לא היה בשטח אש, אין לי ספק שזה היה אחד מהאתרים המתויירים ביותר בארץ!

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.


באר שם טוב













המנורה





219 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page