top of page
חיפוש

חורבת געתון ונחל געתון

עודכן: 29 באפר׳ 2021

פסח הוא זמן נפלא להגיע למקום פחות מתויר בשם חורבת געתון.

חורבת געתון (הידועה אצל הערבים גם בשמות "ח'רבת אלג'עתון" או "חאן סורסוק"), היא מצודה גדולה ויפה מהתקופה העות'מנית, שנבנתה על חורבות מצודה צלבנית, שנבנתה על חורבות ישוב מהמאה העשירית לפני הספירה (בית ראשון - תקופת ממלכת בית דוד).

המקום מזוהה כאחת מ־20 הערים שנתן המלך שלמה לחירם מלך צור בעבור הסיוע בבניית בית המקדש (מלכים א, פרק ט). בכתביו של שמעון בן שטח (תקופת אלכסנדר ינאי - המאה הראשונה לפני הספירה), מופיע המקום כישוב ספר בשם "ריש מייא דגעתין". בתלמוד הירושלמי ובתוספתא ב"ברייתת ד'תחומין", המתייחסים לאותה תקופה, מוזכר המקום בשם בשם "גיאתו" - כחלק מהישובים בתחום ארץ ישראל עליהם חלה חובת מצוות ארץ ישראל.

בתקופה הצלבנית, הייתה במקום מצודה חקלאית בשם "ג'שסון" שהייתה שייכת למשפחת אצילים צרפתית בשם "דה מילי" ומקום מושבה היה במעיליא. לאחר הכיבוש הממלוכי (1266 לספירה) המקום ננטש.

דהאר אל עומר, השליט העות'מני שבנה את עכו ויפו מחדש (כערים מבוצרות), הקים גם את החווה שנרכשה מאוחר יותר על ידי משפחת בנקאים עשירה מלבנון בשם סורסוק. המצודה/חורבה שנראית היום, נבנתה באותה תקופה. משפחת סורסוק הייתה זו שמכרה ליהושע חנקין וארתור רופין את האדמות עליהן הוקמו יישובים יהודים רבים בצפון הארץ בשליש הראשון של המאה ה־20.

ולמקום עצמו.

על מנת להגיע נרשום ב־WAZE "חורבת געתון". המסלול יוביל אותנו לדרך עפר עבירה לרכבים פרטיים בסייג אחד. צריך לחצות את נחל געתון על פני גשר אירי סלול. אם הזרימה חזקה, ניתן להחנות את הרכב ליד נקודת החציה וללכת עוד כ־400 מטר כדי להגיע לחורבה. במידה והמעבר אפשרי (מצב נורמלי ברוב ימות השנה), יביא אותנו ה־WAZE לכ־100 מטר מהמקום.

המקום מוקף במספר מעיינות אשר מזינים את הנחל. בין יתר המעיינות נמצא את עין געתון, הוא עין אלמג'נונה, עין אשחר, עין ירק, עין חישור, עין אט ועין מרב.

מיד כשנגיע לשביל הקצר המוביל לחורבה, ילווה אותנו צליל פכפוך המים של נחל געתון (במיטבו בתקופה זו), הנמצא מטרים ספורים מזרחית לשביל. לאחר הליכה של כ־100 מטר, נחצה את הנחל ונצעד לתוך החורבה.

המקום מזכיר בעונה זו של האביב, טירה אנגלית מסיפורי רובין הוד. הירוק העז ששולט בשטח, הנחל הנמצא כ־30 מטר מפתח האחוזה, חצר החורבה והמבנים, שחלקם נשארו שלמים כמעט לחלוטין, מפעילים את הדמיון לכיוון סיפורי האבירים של ימי הביניים.

כדאי לסיים את הטיול בהכנת קפה ליד המים, הילדים יוכלו לשכשך כרצונם (גובה מקסימלי של המים כ־40-50 ס"מ), עוגיות, פירות, ולא לשכוח שקית אשפה כדי לקחת הכל אתכם לאוטו.

דרך אגב, את החידון נושא הפרסים לפסח כבר מילאתם? הוא ימלא לכם את ליל הסדר בתוכן ועניין, ואין מגבלה על מספר הניסיונות שניתן לעשות עד שמצליחים - אז קדימה...הלינק לחידון הוא:







97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page