top of page
חיפוש

חורבת מדרס.

מבוא:

בתחילת ינואר 2011 התפרסמו ידיעות על גילוי מערכת פסיפסים מופלאה של כנסייה ביזנטית בחורבת מדרס בשפלה הפנימית. עוד בטרם האתר נפתח, יצאתי במהירות למקום.

עונת החפירות הייתה לקראת סיומה. אחריה הגיעו עוד עונות. ראינו במקום פסיפסים מרשימים ושלמים ברובם, מערות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא, עמודי שיש וכותרות מגולפות, אתר טבילה ועוד...

המזעזע היה שמספר שבועות לאחר מכן, תושבים שכנראה גרו בסמיכות למקום ולא אהבו שנמצאו פסיפסים נוצריים בקרבתם, הרסו והשמידו את מרבית הפסיפסים. ההרס והנזק היו בלתי ניתנים לשיקום. את שאריות הפסיפסים כיסו בעפר כדי למנוע את השלמת ההרס. אני משתף אתכם תמונות שצילמתי בביקורי שם טרם ההרס.

הלקח נלמד בעתיד, והפסיפסים המדהימים שנתגלו באזור בית שמש (כנסיית המרטיר המהולל), כוסו מיידית בכדי למנוע את אותה תופעה.

חורבת מדרס (ע"ש השם הערבי של המקום "ח'רבת ד'רוסיה"), זוהתה על ידי ארכאולוגים והיסטוריונים כישוב "דרוסיאס" המוזכר במסמכי קלאודיוס פתולמאוס מהמאה ה־2 לספירה.

הישוב עבר גלגולים רבים כישוב מעורב של יהודים/פגאניים בתקופת בית שני ועד למאה ה־3 לספירה וישוב נוצרי החל מהתקופה הביזנטית (מאות 4-7 לספירה). במהלך מאות השנים שחלפו המקום נשדד פעמים רבות על ידי שודדי קברים שהשאירו את מערות הקבורה הרבות, את מערות המסתור והמגורים כמעט חסרי ממצאים.

בחפירות שנערכו התגלו במקום מספר מערכות מסתור (אחת הוכשרה למבקרים), מערות קבורה רבות, צלמיות, מטבעות, שברי גלוסקמאות (קבורה יהודית) פסיפסים וציורי קיר במערות הקבורה, שסיפקו מידע על השנים בהן היה הישוב פעיל.

למרות הרס הכנסיות, ישנם באתר ארבעה מרכזי התעניינות לכל המשפחה:

1. מערכת של מערות מסתור מתקופת מרד בר כוכבא (132-125 לספירה). הזחילה במערכת המסתור מחייבת בגדים ארוכים ופנסים. ילדים מאוד אוהבים את זה.

2. מערת קבורה שנותרה בשלמותה מחולקת לשני חדרי קבורה פנימיים עם אבן גולל בכניסה.

3. פירמידה בראש האתר שהייתה מצבה למערת קבורה מתחתיה. מי היה קבור שם? איננו יודעים...

4. מערת קולומבריום (מערכת לגידול יונים ביוונית) גדולה מאוד.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "חורבת מדרס". התוכנה תוביל אותנו בכביש 38. בקרבת הישוב צפרירים היא תפנה אותנו לפארק עדולם (פנייה מזרחה). ניסע עוד כ־1.5 ק"מ עד שנגיע לשער הפארק. נחלוף על פניו עוד כ־650 מטר ונגיע לשער האחורי של מושב צפרירים. עוד כ־200 מטר נפנה ימינה ונגיע לחניון האתר.

ניכנס לאתר (הצד הדרומי של מגרש החניה).

ישנה מפה בכניסה המראה את הדרך לאתרים השונים. במקביל לכך בחודשי החורף/אביב יש במקום פריחה מרהיבה של כלניות, נוריות, עכנאים, סביונים ועוד.

במקום אין שילוט ו/או שירותים. בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.
















19 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page