top of page
חיפוש

חורבת סמארה – נחל אלכסנדר

עודכן: 29 באפר׳ 2021

בין נתניה לחדרה, זורם לו ממרומי הרי השומרון, לאורך 32 קילומטרים, בואכה לים התיכון - נחל אלכסנדר. לאורך ערוצו של הנחל (שהוא נחל איתן החל מתל חפר ועד לשפך לים התיכון) ישנם מספר אתרים אשר ניתן לייחד להם עמוד בזכות עצמם. הפעם נתמקד בחורבת סמארה.

החורבה הממוקמת בסמוך לשפך הנחל לים (מספר מאות מטרים מזרחית לכביש 2), ממוקמת על גבעת כורכר המשקיפה על כל האזור, מהים ועד מורדות הרי השומרון כולל הנחל עצמו.

החורבה היא למעשה מבנה שלם (עם פגעים קלים), אשר סכנת קריסה עומדת לפתחו (לכן הכניסה אליו אסורה), והוא מייצג סיפור מעניין אם לא לומר מרתק. סיפור שהיה כך היה...

מעשה בסוחר עשיר בשם אסכנדר אבו זבורה ("אבי החליל" בערבית) במאה ה־19, שהחליט להפוך את אזור החולות המקיף את נחל אלכסנדר משני צדדיו, למקשת אבטיחים מהגדולות במזרח התיכון. במקביל, הוא בונה נמל ימי בשפך נחל אלכסנדר, שדרכו ייצא את האבטיחים לכל מדינות הים התיכון (מינת אבו זבורה" – הנמל של אבו זבורה, או, "מינת אל בטיח" נמל האבטיחים).

ישנן עשרות עדויות על שיירות הגמלים הנעות לאורכו של נחל אלכסנדר כשעל גבם מועמסים סלי ענק עמוסים באבטיחים. במקביל ישנם תיאורים על נהגי הרפסודות המשיטים אבטיחים רבים על פני הרפסודות בואכה שפך הנחל.

מעשיו זיכו את שמו של הנחל ל"וואדי אסכנדר", והשמועה אומרת שהבריטים שיבשו את השם ל"נחל אלכסנדר". האימרה שקובעת כי שם הנחל הוא על שם אלכסנדר ינאי, היא בעייני אגדה לא מוצלחת, ואני מצר על הניסיון לטשטש את מקור השם האמיתי.

לקראת סוף המאה ה־19, נמכר השטח לאבו-הנטש מהכפר קאקון (כפר עוין שעשה צרות צרורות למתיישבים היהודים באזור), ובהמשך נמכרה האדמה לסוחר בשם עבדאללה סמארה מטול כרם. ישנם חילוקי דעות בנוגע לבעלות על השטח ובנוגע לשאלה "מי בנה את המבנה", אולם רוב החוקרים מאמינים כי המבנה הקיים היום נבנה על ידי אותו עבדאללה סמארה.

למרגלות הגבעה, בצידה הדרומי, ישנן מערות קבורה עתיקות ששימשו בשימוש משני גם לכליאת צאן (הכניסה אסורה).

בהמשך, המבנה הוחרם על ידי הטורקים והבריטים והפך לנקודת מכס לאבטיחים שיוצאו לרחבי מדינות הים התיכון הקרובות. ב־1936, כנראה בעקבות המרד הערבי, העלו הבריטים את המס על ייצוא האבטיחים והפכו את העסק ללא כדאי כלכלית - והאזור ננטש.

למרגלות החורבה ישנן ברזיות, שולחנות פיקניק מוצלים, וכמובן הנחל. בחודשי החורף והאביב, האזור מלא בפריחה של רקפות, קחוונים, כלניות, נוריות, פרגים, חרציות, צבעוניים ועוד...מומלץ.

איך מגיעים?

נוסעים בכביש 2 צפונה. מיד לאחר שחוצים את נחל אלכסנדר ישנה ירידה ימינה מהכביש. לאחר הירידה ישנה פניה "חצי שמאלה" שתוביל אותנו לדרך עפר בת כ־400 מטר עד לחניון חורבת סמארה. בימים רגילים (ללא בוץ) הדרך עבירה לכל סוגי הרכב.








206 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page