top of page
חיפוש

חורבת תנשמת (חירבת א-שמאיה) וכנסיית בכחוס הקדוש

עודכן: 4 בדצמ׳ 2021

במעבה יער שוהם, מסתתר אתר מרשים, יוצא דופן, שבימי החורף והאביב (דצמבר-אפריל), זוכה לפריחה של סתווניות, נרקיסים, רקפות, לופיות, כרכומים, כלניות, פרגים, חרציות, חרדלים ועוד מבחר של אספרגוסים, פטריות יער ויותר...

האתר הוא חורבת תנשמת (חירבת א-שמאיה) כשכל האזור מסומן מסומן עוד ב־1881 על ידי משלחת בריטית כאתר ארכיאולוגי היסטורי (הם קראו לו על שם קבר שייח שנמצא בסמוך "חורבת עלי מלכינא").

האתר הנראה היום בשטח נחשף לראשונה ב־1986, כחלק מהכשרת השטח לכביש גישה לישוב הנבנה "שוהם". האתר הוא מכלול של מספר אתרים סמוכים אחד לשני החל בגתות ומערות קבורה מימי בית שני, דרך מתקנים חקלאיים, בורות מים, ושרידי מבנים מהתקופות הרומיות/ביזנטיות/מוסלמיות ועד לתקופה העות'מנית. נתמקד בארבעה מהם:

1. כנסיית בכחוס – כנסייה ביזנטית שהאפסיס (במת התפילה) שלה מופנה לכיוון ירושלים, כמו בתי הכנסת בארץ מאותה תקופה. הכנסייה, שהכניסה אליה הוא מהצד המערבי, בנויה משלושה מכלולים (נתחיל מצד מערב- הכניסה):

1.1. חלל הכניסה ("נרתכס" = מבואה) - לאחר שניכנס מכיוון מערב, נמצא במקום פסיפס וכותרת יוונית שנכתב בה: "של בכחוס הקדוש". מכאן ניתן שמה של הכנסייה. במקרה זה בכחוס הוא לא אל היין היווני, אלא אחד מהמרטירים (קדושים מעונים) מהמאה השנייה לספירה, שמתו על קידוש שמו של ישו ונצלבו על ידי הרומאים.

1.2. משמאל לחלל הכניסה נמצא את בית הבד לייצור שמן זית. המקום נשמר כמעט בשלמותו, והוא מרוצף כדי למנוע את ספיגת צואת הבהמות ששימשו לסובב את אבני הריחיים ("מָפְרֵכָה").

1.3. החלל המרכזי (NAVIS) – מכיל את אולם התפילה ואת האפסיס, וכולו מרוצף בפסיפס יפהפה, שבמרכזו ישנה כותרת יוונית האומרת: "המקום הזה הוא של האדון והבן האחד".

2. מפת מידבא העתק פסיפסי של המפה שנמצאה בכפר מידבא שבירדן, בו מתואר הישוב תנשמת מהמאה השישית לספירה (תקופה ביזנטית). העתק המפה נעשה על ידי תלמידי בית הספר בשוהם – העתק מרשים כשלעצמו.

3. "האזור התעשייתי" – כ־100 מטר דרומית לכנסייה נמצא אזור שכולו בתי בד, בורות מים, גתות.

4. גבעת הספלולים המקום נמצא מספר מאות מטרים דרומית לכנסייה (ניתן לנסוע ברכב ולהחנות למרגלות הגבעה), והוא מלא גומחות קטנות (בגודל צלחות מרק), ששימשו , לפי הסברה, גם כמזבחות אישיים לעבודת אלילים, וחלק אחר כמדוכות לכתישת גרעינים (תבלינים או חיטה/שעורה). מהגבעה גם ניתן לתצפת על כל האזור של החורבה.

בצמוד לכנסייה נמצא מדליון קרמיקה מרשים של האלה טיכה מהמאה השישית לספירה היא אלת המזל הרומית (זכתה להכרה לשימוש בנצרות במאה הרביעית לספירה).

האתר:

איך מגיעים? מקישים בוויז: "חורבת תנשמת – כנסיית בכחוס, יער שוהם". התוכנה תוביל אותנו לרחוב החורש בפארק התעשיות של חבל מודיעין. בכיכר נפנה ימינה ונרד לדרך עפר עבירה לכל כלי הרכב בואכה לאתר.

נחנה את הרכב (חניה למכביר) ונראה את האתר המתחיל ממערב לאזור החניה. "האזור התעשייתי" נמצא מדרום לכנסייה, כך גם אזורי הפריחה בעונות המתאימות.

במקום אין שירותים, יש מעט שולחנות פיקניק אך אזורים מוצלים רבים, בהם ניתן לפרוס מחצלות או כיסאות פיקניק וליהנות מהמקום המיוחד הזה.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.





67 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page