top of page
חיפוש

כנסיית הבשורה הקתולית – נצרת.

מבוא:

כנסיית הבשורה קתולית בנצרת, הידועה גם בשם "בזיליקת הבשורה" היא הכנסייה הראשונה בהיסטוריה שנבנתה על ידי יהודים, כשבראש הפרויקט עומד המהנדס שלמה לופטין (אלוף).

הסיפור מתחיל עוד בימיו של האפיפיור יוחנן ה־23 (חסיד אומות העולם שהציל אלפי יהודים בתקופת השואה), שהכריז בשנת 1963 שהיהודים אינם אשמים במותו של ישו.

מאז, כל האפיפיורים שנבחרו בחרו את מדינת ישראל כאחד מיעדי הביקור הראשונים שלהם, בכדי לחזק את הקשר בין הוותיקן למדינה היהודית.

לקראת ביקורו של פאולוס השישי בישראל (ינואר 1964), הוחלט להגדיל את כנסיית הבשורה בנצרת (שהייתה קטנה למדי עד אז), ולהפוך אותה לאחת הכנסיות הגדולות בארץ, כשקומתה הראשונה תשרת את כל זרמי הנצרות, ואילו קומתה השנייה תהווה כנסייה לזרם הקתולי.

הכנסייה שתוכננה על ידי האדריכל האיטלקי ג'ובאני מוציו, הוקמה על חורבותיהן של שלוש כנסיות קדומות יותר (ביזנטית, צלבנית ופרנציסקנית), וליד ביתה של מרים (אימו של ישו), כפי שמאמינים בנצרות ונחנכה בשנת 1969.

הכנסייה נקראת "הבשורה", מכיוון שלפי האמונה הנוצרית-קתולית, כאן התגלה המלאך גבריאל למרים (כשהייתה מאורסת ליוסף), ובישר לה על הריונה ועל כך שהיא נושאת את בן האלוהים ברחמה, ככתוב: "וַיְהִי בַּחֹדֶשׁ הַשִּׁשִּׁי וַיִּשְׁלַח אֱלֹהִים אֶת-גַּבְרִיאֵל הַמַּלְאָךְ גָּלִילָה אֶל-עִיר אַחַת וּשְׁמָהּ נְצָרֶת׃ אֶל-בְּתוּלָה מְאֹרָשָׂה לְאִישׁ אֲשֶׁר-שְׁמוֹ יוֹסֵף מִבֵּית דָּוִד וְשֵׁם הַבְּתוּלָה מִרְיָם" (הבשורה על פי לוקאס א').

במקום נעשו חפירות ארכאולוגיות, ונמצאו ממצאי פולחן מימי בית שני דבר המוכיח כי המיקום של הכנסייה היה בתוך נצרת היהודית.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "כנסיית הבשורה אל בישארה". התוכנה תוביל אותנו לכיכר ברחוב פאולוס, הסמוכה לכנסיה. במקום ישנם מגרשי חניה וחניית כחול לבן.

ניכנס לחצר הכנסייה (בגדים צנועים נדרשים), בחצר נראה תצוגה של עשרות תמונות פסיפס מקרמיקה שנתרמו על ידי קהילות קתוליות ברחבי העולם, שתרמו גם כספים להקמת הכנסייה.

על דלתות הכניסה לכנסייה העשויות מתכת, מגולפים סיפורי הברית הישנה (התנ"ך) והברית החדשה. ניכנס לאולם הכנסייה הענק, ונראה בצד שמאל את שרידי הכנסיות הקודמות לזו שנבנתה, כולל המפלס התחתון שבו ישנה הקְריפְּטָה (מערת פולחן) שלפי האמונה הקתולית כאן נגלה המלאך גבריאל למרים.

לאחר הביקור בקומה התחתונה נעלה במדרגות לקומה העליונה שהיא מפוארת ומדהימה במגוון התכנון והאומנות שבה.

נצא מהקומה העליונה בפתח הצפוני ונעלה לעבר כנסיית יוסף הקדוש, שהוקמה על פי האמונה הקתולית על שרידי ביתו של יוסף - ארוסה של מרים.

בקומת המרתף בכנסיית יוסף הקדוש נראה חפירות של מקווה טבילה ביזנטי (האם הוסב ממקווה טהרה יהודי?), בורות מים גדולים, ושרידי אקוודוקט שהוביל את המים מהמעיין המרוחק כ־400 מטר משם, אל הבית.

הכניסה חינם ויש במקום שירותים. לאחר הביקור בכנסייה תוכלו לטייל בשוק נצרת הצמוד למקום.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.








15 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page