top of page
חיפוש

כנסיית יוחנן בהרים – עין כרם.

מבוא:

כנסיית יוחנן בהרים אשר נבנתה במאה ה־11 על ידי הצלבנים, הוקמה על חורבותיה של כנסייה ביזנטית מוקדמת יותר אשר נהרסה ככל הנראה בזמן הכיבוש הערבי, או אולי קצת קודם לכן בזמן הפלישה הפרסית (614 לספירה).

בחפירות שנערכו במקום נמצאו שרידים של מקדש יווני לאלה ונוס (כולל שברי פסלים) והם מוצגים היום במוזיאון רוקפלר שבמזרח העיר (צמוד לשער הפרחים/הורדוס).

הכנסייה, השייכת היום למסדר הפרנציסקני (Custodia Di Terra Santa), מנציחה את סיפור לידתו של יוחנן המטביל, כמתואר בברית החדשה בספר 'הבשורה על פי לוקאס', פרק א.

בסיפור מתואר כי מלאך מגיע לעיר בהרי יהודה (שמה של עין כרם אינו מוזכר, אולם בנצרות מאמינים כי האירוע קרה בעין כרם) ומבשר לזכריה - בעלה של אלישבע, שהיה כהן בבית המקדש, שלמרות עקרותה של אשתו, היא תיכנס להריון. זכריה אינו מאמין וחושד שאשתו בגדה בו. לאור זאת מעניש אלוהים את זכריה באילמות, אשר מסתיימת עם הולדת הבן יוחנן (הידוע מאוחר יותר בשם יוחנן המטביל). כשרואה זכריה את התינוק הנולד, משחרר אלוהים את זכריה מאילמותו והוא פותח בתפילת הודיה שנקראת "בנדיקטוס".

מאז שנבנתה על ידי הצלבנים, עברה הכנסייה גלגולים שונים של נטישות והתיישבות עד שבסוף המאה ה־19, הרשו העות'מנים למספר נזירים להתמקם במקום. הם שיפצו את הכנסייה והמנזר הצמוד אליה באותו מתחם מאוכלס מאז על ידי נזירים קתולים.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "עין כרם". התוכנה תוביל אותנו לכפר עין כרם (שהוא כיום שכונה בירושלים). נחנה במרכז הכפר ונפנה לכנסייה הסמוכה לכיכר.

בחצר הכנסייה נראה קיר ובו מונחים לוחות קרמיקה עם ברכת ה"בנדיקטוס" במגוון שפות. בחצר הכנסייה התגלתה גם גת עתיקה מתקופת בית שני, דבר המעיד על התעשייה המקומית של יין ושמן זית. בסמוך למדרגות העלייה, הכניסה הראשית לכנסייה, נראה מבעד לסורגים שברצפה שרידים של מקווה, אשר בא להוכיח שאכן זה היה ביתו של כהן.

בשני צידיה של הכנסייה התגלו פסיפסים בתוך שתי קפלות מהתקופה הביזנטית (325-614 לספירה), כשבאחת מהן, הנקראת קפלת המרטירים - על שום כותרת המופיעה בפסיפס ובה נרשם: "שלום לכם עדי האל", מתוארים טווסים ועופות נוספים, ובקפלה השנייה (המזרחית) נמצאו שרידי פסיפס רצפתי בעל צורות גיאומטריות.

הכנסייה עצמה מרשימה. היא נבנתה כבזיליקה כנסייתית טיפוסית, מצופה בקרמיקה מאוירת בצבעי כחול ולבן (המייצגים אלוהות וטוהר), כשמשמאל לאפסיס נראה מערה שעל פי האמונה הנוצרית שם נולד יוחנן.

במקום יש שירותים והוא צמוד למרכז המסעדות של עין כרם.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.





36 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page