top of page
חיפוש

מושב ינוב – אנדרטת ילדי אוסלו.

מבוא:

מיד לאחר הקמת המדינה, החלו להגיע ארצה בצורה מאורגנת פליטים ממדינות ערב. עוד בתקופת מלחמת השחרור הגיעו לארץ בעלייה בלתי לגלית עולים ממדינות ערב. אולם לאחר הקמת המדינה גברו ההתנכלויות ליהודים בארצות ערב והם נאלצו לברוח.

בעידוד ומימון ארגון הג'וינט היהודי-אמריקאי ומשרד הסעד הנורבגי בפעולה שאורגנה על ידי ארגון אירופה הילפן שבראשו עמדה הברונית מטילדה אופטל, הוחלט לעלות ילדים מצפון אפריקה לישראל, שיעברו דרך נורבגיה. בנורבגיה הוקמו למענם מחנות התאוששות והכשרה לקראת עלייתם ארצה.

מבצע העלייה תואם עם שלטונות צרפת ששלטו באותה תקופה אותן מדינות צפון אפריקאיות. קבוצת הילדים הראשונה שמנתה כ־200 ילדים, הוטסה לאוסלו באפריל 1949 ממרוקו. ב־20 בנובמבר 1949 הייתה אמורה להגיע לאוסלו קבוצה מטוניסיה. שני מטוסי דקוטה הוקצו למשימה.

הם המריאו עם שתי קבוצות הילדים (58 ילדים סה"כ בשתי הקבוצות) בשעה 12:25 בצהריים. עקב בעיות קשר של אחד המטוסים, הוא אולץ לנחות בבריסל בעוד המטוס השני ממשיך ישירות לאוסלו ונוחת בשלום בשדה התעופה. לאחר זמן מה ממריא גם המטוס שעוכב לאוסלו, אך נתקל בתנאי ראות קשים של ערפל ושלג תנאים שלא היה בנוי לטוס בהם.

בשלב מסוים הוא מנמיך טוס, מתרסק, ועולה באש. בשלב ההתרסקות ניתק ממנו הזנב בו ישב על כסא יצחק אלאל בן ה־10, ולכן היה היחיד שניצל מההתרסקות. יומיים הוא שרד בשלג תוך שהוא אוכל משקית תפוחים ששרדה במטוס ומתחמם מהאש שאחזה במטוס, עד שנמצא. 27 ילדים, 4 אנשי צוות ו־3 ומלוים נספו באסון.

הפרשה עוררה הדים עצומים של הערצה בנורבגיה ליהודים בכלל, וליצחק בפרט.

כאות להערכתה, תרמה ממשלת נורבגיה עצים וקורות שהספיקו להקמת 15 צריפים במושב ינוב, שם השתקע גם יצחק אלאל (שינה את שמו לאל על), עד שנפטר מסרטן בשנת 1987 והוא בן 48 בלבד.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "מושב ינוב". התוכנה תוביל אותנו לכביש 57, ומשם נפנה דרומה לכביש הגישה למושב (5613). כ־1200 מטר לאחר הפניה נגיע למדשאה גדולה עם צרכנייה מימין לנו ובית ראשונים והאנדרטה משמאל לנו.

נחנה את הרכב וניכנס למדשאה שליד בית הראשונים והאנדרטה. את פנינו יקבל הצריף שבו גר יצחק אלאל ומשפחתו ("בית ראשונים" יבשר השלט), ומזרחית לו נראה את האנדרטה כשמאחוריה ישנה חורשה קטנה עם עצי כוריזיה בקבוקית יפיפיים ("העץ השיכור" קוראים לו בשפת העם).

הצריף סגור בדרך כלל ונפתח לקבוצות. בתוכו ישנם מוצגים מהתקופה שבה התיישבו לראשונה במושב ינוב - כמו גם תמונות מנורבגיה של התאונה, החילוץ, והאנדרטה שהוקמה במקום ההתרסקות ליד אוסלו.

מי שיבקר במקום בחודש פברואר גם יזכה לראות את פריחת התורמוסים בין העצים השיכורים.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.







24 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page