top of page
חיפוש

מפל הירדן כפר בלום (הירדן ההיסטורי)

מבוא:

הירדן ההררי, מתחיל את זרימתו מצפון לימת החולה ומקורות ההזנה המרכזיים שלו באותו קטע ראשוני הם נחלי דן, חרמון (בניאס), ושניר (חצבני). מעבר לשלושת הנחלים מזינים את נהר הירדן באותו קטע גם נחלים קטנים יותר חלקם אכזב.

הדבר מביא לזרימה חזקה ביותר בירדן באותו אזור, זרימה מפתיעה, מצננת, ומבטיחה אתרים מרתקים לאורכו של הירדן.

בשנות הֶ־50 של המאה הקודמת, נבנה בצמוד לגדר הקיבוץ כפר בלום סכר, שנועד לווסת את זרימת המים של הירדן באזור, כחלק מפרויקט ייבוש אגם החולה.

כידוע, הפרויקט היווה כישלון מבחינת הפיכת אדמת האגם לאדמה חקלאית, ואסון אקולוגי לבעלי החיים שבו. ב־1995 לאחר ששוקם האגם ובעלי החיים הושבו אליו, הוקם בצמוד לקיבוץ כפר בלום מתקן הטיה של הירדן לצורך הצפה חוזרת של אדמת הכבול באגם. תעלת ההצפה של אגם החולה והירדן נפגשים שוב 11 ק"מ דרומית משם.

אחת מתוצאותיו של הסכר ומתקן ההטיה זה המפל המרהיב הזה, שמבחינת רוחבו וכמות המים הזורמים בו – הוא הגדול בארץ.

האתר:

איך מגיעים? זו הבעיה המרכזית. כשגיליתי את המקום, התברר לי שרוב הדרכים שהיו להגיע למקום מחוץ לקיבוץ "כפר בלום" נהרסו בצורה כזו או אחרת.

מגיעים לשער הקיבוץ (יש שומר בשער הקיבוץ). אם בדעתכם לקנות צידה במכולת שבקיבוץ, אומרים זאת בשער שאתם בדרככם לקנות במכולת. הדרך פתוחה...לאחר שקניתם במכולת מחנים ליד המכולת או לפי המפה המצורפת ואתם שם.

אפשרות שניה (ארוכה יותר): נוסעים מקיבוץ להבות הבשן על פני כביש 977 מערבה. מיד כשעוברים את בריכות הדגים של הקיבוץ, נגיע לגשר מעל תעלת מים (נראית רחבה כמו הירדן). מיד לאחר הגשר ישנה פניה ימינה (לכיוון צפון) על דרך עפר הסלולה בצמוד לגדה המערבית של התעלה. נסיעה של כמעט 6 ק"מ תביא אותנו ליעד (ראה מפה מצורפת באתר). לאורך הדרך עצמה ישנם מספר מקומות מוצלים שמאפשרים טבילה וחניה.

המקום מדהים! זהו מפל מים ברוחב של כמה עשרות מטרים, עם זרימת המים הגדולה ביותר בארץ.

המים נקיים, הרחצה רצויה, עומק המים מתחת למפל כ־1.5 -2 מטרים (תלוי בעונה), ויש מרחב מוצל גדול להתמקם. קחו בחשבון שאסור להבעיר אש, ואין שירותים.

המקום כל כך סודי שהיינו שעתיים ביום שישי, סוף אוגוסט 2021 עם עוד כ־15 איש בלבד סביבנו. סודי כבר אמרתי?

בדרככם חזרה, אל תשכחו לאסוף את כל האשפה אתכם לרכב.

מפת הגעה דרך כביש 977.
מפת הגעה דרך כפר בלום.


2,237 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page