top of page
חיפוש

מצודת גלאון.

מבוא:

מצודת גלאון ממוקמת על גבול ממלכת פלשת בתקופת המאה ה־12 לפני הספירה. המצודה נבנתה על ידי הכנענים בכדי להגן מפני פלישה פלישתית. בחפירות שנערכו באתר, נחשפה המצודה והתגלו חרסי קרמיקה האופייניים לממלכה הכנענית.

המצודה ממוקמת על יד נחל גוברין ששימש הגבול בפועל בין הממלכה הפלישתית לכנענית. בכך היא שלטה גם על הדרך שהובילה לתוך הממלכה הכנענית.

היא נבנתה בצורה מסיבית (אבן סף במשקל 3 טונות), אבל בארכיטקטורה אופיינית לבית מושל מצרי.

הסימנים מראים שהמצודה ננטשה בסביבות 1150 לפנה"ס, ייתכן שבעקבות פלישה פלישתית, מצרית, או של שבטי ישראל. בכל מקרה באותה תקופה נעלמים שבטי כנען מהנוף של ארץ ישראל. ייתכן כי נטמעו בין הפלישתים או בין שבטי ישראל. מצודת גלאון היא השער הצפוני למערכת מצודות וישובים שרשות העתיקות מכנה "דרך מלכי יהודה". השער הדרומי של ה"דרך" היא חורבת רימון ליד שער להב שעליה מוקדש פרק אחר באתר.

האתר:

איך מגיעים? נקליד ב־WAZE "חורבת גלאון". התוכנה תוביל אותנו לכביש 353. קצת מזרחית מהפניה לקיבוץ גלאון, נראה פניה דרומית לדרך עפר. ניכנס לדרך (עבירה לכל סוגי הרכב הפרטי כשאין זרימה חזקה בנחל גוברין), נחצה את הנחל, נעבור חורשה נחמדה עם מקומות צל לפיקניק ונגיע למצודה.

במצודה ישנו שילוט המסביר את כל מבנה המצודה. בין היתר נראה שם את המצודה שגודלה כ־18X18 מטרים, חומה מקיפה בעובי של 1.9 מטר, תנור לייצור כלי חרס, חדרים וחדר בהמות.

לאחר הביקור ניתן לנסוע ליער המלאכים (5 דקות נסיעה) - מקום נפלא לפיקניק עם פריחה מרשימה בחודשי החורף והאביב.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.






32 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page