top of page
חיפוש

נחל מערה מערת התאומים.

מבוא:

נחל מערה הוא אחד משלושת הנחלים (דולב, מערה, אוזן) המרכיבים את "שמורת נחל דולב" בשיפולי הרי ירושלים. ההליכה בו מתאימה לכל המשפחה, לא מעייפת, עם "בּוֹלדרים" שעוברים אותם באמצעות מעקות ומדרגות.

האתר:

איך מגיעים? מקישים בWAZE "חניון מערת התאומים". התוכנה תוביל אותנו לפאתי העיר בית שמש, לכביש 3855 המקיף את העיר מצידה המזרחי. לאחר מספר כיכרות (אם באים מכיוון תל אביב), נאלץ לעשות סיבוב פרסה ולאחר 1 ק"מ נפנה ימינה לדרך עפר (יש שלט המכוון למערת התואמים). ניסע כ־800 מטר על דרך העפר ונגיע לחניון מרווח שם נחנה את הרכב.

ניכנס לשביל המסומן והכבוש ונתחיל לצעוד במעלה הנחל. המסלול לא מוצל בחלקו וכדאי להצטייד במים, כובעים, קרם הגנה ופנסים למערה נעליים "יתקבלו" בברכה.

בדרך נפגוש את מיטב החורש הישראלי. בין היתר ניפגש עם עצי אלון, חרובים, תאנים, אלה, עצי זית, ובעונות החורף והאביב (המערה סגורה בין החודשים נובמבר-מרץ בכדי להגן על העטלפים הישנים את שנת החורף) יצטרפו אליהם רקפות, עכנאים, לוטם, דודאים, דם המכבים, וצמחי תבלין כגון מרווה ואזוב (זעתר).

בכדי שהילדים לא יחוו את הטיול כמסע, במהלך המסלול ישנן נקודות מנוחה מוצלות רבות, שכדאי לנצלן.

לאחר כ־1200 מטר נגיע למערה. גרם מדרגות עם שלט שלא ניתן לפספס, יפנו אותנו לכניסה למערה. נחלק את הפנסים לילדים (האור של הטלפון הנייד הוא חלש מידי ראו הוזהרתם), ונעלה במדרגות בואכה למערה.

בכניסה למערה יקבל את פנינו עץ תאנה ענק, כשאחריו יתחיל גרם מדרגות אשר יוביל אותנו למעיין שנמצא בתחתית המערה. בתוך המערה החשוכה נוכל לראות (באמצעות הפנסים) עטלפים בני ארבע מינים כולם אוכלי חרקים ופירות.

למטה, ליד המעיין לאור הפנסים, זה מקום נהדר לספר את שתי האגדות על המקום:

1. הייתה שמועה בכפרים באזור על שד שנמצא בתחתית המערה. צעיר ערבי מקומי, החליט להוכיח לכולם את אומץ ליבו ולהוכיח שסיפור השד הוא בדיה של פחדנים. הוא נכנס למערה כשיתד בידו, ירד עד למעיין ותקע את היתד באדמה. כשפנה לעלות חזרה, הרגיש שמשהו מחזיק בו ומונע ממנו לעלות. הוא הפעיל את כל כוחותיו וניסה להשתחרר מהכוח המסתורי שלופת אותו בחוזקה. כך נלחם שעות ארוכות, עד שתש כוחו והוא קיבל התקף לב ומת. למחרת בבוקר נכנסו תושבי הכפר לראות מה עלה בגורלו של הצעיר. הם מצאו אותו מת בתחתית המערה כשהיתד שלקח נעוצה במעילו ותקועה חזק לרצפה...

2. אגדה אחרת מספרת שאישה עקרה שתשתה ממי המעיין בתחתית המערה תלד ילד. אישה עקרה אחת ששתתה מהמעיין נכנסה להריון וילדה תאומים מכאן שם המערה "מערת התאומים".

נצא מהמערה, נמשיך בשביל עוד כ־120 מטר מזרחה, ונגיע למגלשת אבן - אחת מהיפות והמלהיבות בארץ. הילדים (גם הקטנים בהם), יטפסו על הסלע הענק, תוך שהם נאחזים במעקה הבטיחות, ויתגלשו מטה. מאוד מומלץ לא לוותר על האטרקציה הנפלאה הזאת.

המסלול יפה, אטרקטיבי ושווה את המאמץ (הלא קשה) להגיע אליו. לילדים, וגם למבוגרים, זה טיול שייזכר לאורך זמן רב.

אנא אספו את האשפה שלכם בדרככם חזרה לרכב.











237 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page