top of page
חיפוש

נחל פרת, עין מבוע, מנזר סנט ג'ורג'.

מבוא:

נחל פרת הוא אחד הנחלים הגדולים ביותר במדבר יהודה. הוא מתחיל באזור ירושלים, ומתחתר מזרחה לאורך 30 ק"מ, מגובה של 800 מטר מעל פני הים, לגובה של 435- מטר מתחת לפני הים. ירידה של מעל 1.2 ק"מ במרחק כה קצר, הופכת את נתיבו לקניון צר, עמוק, ויפיפה.

המקום מוזכר בתנ"ך בספר ירמיהו י"ג, כמקום אשר בן מצווה הקב"ה על ירמיהו להטמין את חגורתו, ככתוב: וְקוּם לֵךְ פְּרָתָה, וְטָמְנֵהוּ שָׁם בִּנְקִיק הַסָּלַע. יש המאמינים כי זהו נחל כרית אשר בו הסתתר אליהו הנביא, לאחר שנתן את קללת הבצורת בגלל חטאי העם בזמן שלטון המלך אחאב, ככתוב בספר מלכים א פרק י"ז: לֵךְ מִזֶּה, וּפָנִיתָ לְּךָ קֵדְמָה; וְנִסְתַּרְתָּ בְּנַחַל כְּרִית, אֲשֶׁר עַל-פְּנֵי הַיַּרְדֵּן.

ואכן, עקב המבנה הטופוגרפי של הנחל, היה קל להתבודד /להסתתר בו, ואנו רואים שכבר במאה הרביעית לספירה, מגיעים לפה הנזירים הראשונים ממצרים, לחזור על מעשה אליהו הנביא. זו הסיבה שהאזור כולו שופע לא רק במים - אלא גם במנזרים.

גם החשמונאים בנו בקצה הנחל ארמונות (על המתלול עצמו), ובנו אָמַת מים שהובילה מים מהמעיינות הגבוהים של הפרת אל הארמונות (מבלי שיצטרכו לרדת אל הנחל לשאוב מים). אנו יודעים שגם הורדוס בנה במדבר שבעה מבצרים (את אחד מהם קרא על שם אימו קיפרוס) ושלושה ארמונות, כולל בריכות מים מפוארות שבאחת מהן הטביע את יורשו של אלכסנדר ינאי - יוחנן הורקנוס.

גם כיום ניתן לראות את שרידי הארמונות, ואת אמת המים הנמשכת לאורך המתלול שמעל הנחל. לא בכדי קוראים לאתר הטבילה בירדן שסמוך ליריחו "קאסר אל יהוד" בערבית - והפירוש "ארמונות היהודים", על שם ארמונות החשמונאים שהיו שם.

ולאתרים עצמם ממערב למזרח:

שמורת טבע עין פרת:

השמורה של נחל פרת (בתשלום) מתחילה בעין פרת שהוא המעיין הגדול ביותר לאורכו של הנחל. בהמשך ניתן לבקר במנזר פארן, מנזר בן כ־20 שנה בלבד, שהוקם על חורבות מנזר חריטון הנזיר הראשון שהגיע להתבודד בנחל לפני כ־1700 שנים (לבוש צנוע). מנזר חריטון ידע עליות ונטישות במהלך ההיסטוריה, כשהטרגית מכולן הייתה בשנת 614 לספירה, עת נשחטו כל נזיריו בפלישה הפרסית לאזור.

בהמשך המסלול צמוד לקו המים, יש מספר בריכות במהלכו שבחלקן ניתן לשכשך. בכניסה לשמורה תקבלו מפה עם המלצות למספר מסלולים.

עין מבוע (חינמי):

שמורת עין מבוע היא חינמית, ומהווה המשך של המסלול לאורכו של נחל פרת. גם כאן המסלול צמוד לקו המים, כאשר בעין מבוע עצמו הרחצה אפשרית (לעיתים רחוקות המים מזוהמים וניתן לבדוק זאת בטלפון : 02-5715859). תחילתו של המסלול בעין מבוע וניתן לעשות אותו בשני אופנים:

המקוצר (מעגלי): כניסה לשמורה, רחצה בעין מבוע או הליכה קצרה לאורכו של הנחל והמפלים הסמוכים ולחזור חזרה.

ארוך: ממעיין מבוע נצא במסלול שבילים אדום לכיוון מזרח. מסלול ההליכה נושק לנחל ועובר במספר בריכות. בהמשך לאורך מספר מאות מטרים נפרד השביל מערוץ הנחל וחוזר אליו לקראת עין קלט שהוא מרשים ויפה.

מיד לאחר עין קלט נפנה ימינה לשביל סימון שחור שעולה לאורך המתלול הדרומי של הנחל לכיוון חניון הרכב הממוקם בצד הצפוני של הישוב "מצפה יריחו", שם השארנו את הרכב השני.

שימו לב. שהמשך לאורך הנחל מעין קלט, יוביל אתכם לשטחי הרשות הפלסטינאית ביריחו.

תצפית סנט ג'ורג':

מנזר סנט ג'ורג' הוא אחד ממה שנקרא "המנזרים התלויים" במדבר יהודה, בשל היותו ממוקם על צלע הנקיק שיצרו המים של נחל פרת. המנזר נוסד לראשונה בתקופה הביזנטית (מאה חמישית לספירה), אולם כמו דומיו במדבר יהודה, הוא נהרס בכיבוש הפרסי בשנת 614 לספירת הנוצרים, וכל נזיריו נשחטו.

המבנה הנוכחי הוקם ברובו במאה ה־19 והוא ממוקם במקום בו שָכִן המנזר המקורי. אל המנזר מגיעה אָמִת המים החשמונאית (ההרוסה בחלקה), ומתחתיו ניתן לראות בוסתנים שמספקים למנזר פירות וירקות. ליד הבוסתנים ניתן לראות מגדל שמירה מהתקופה הבריטית דבר שמחזק את ההבנה על חשיבות נחל פרת כנתיב הדרך מיריחו לירושלים עד למלחמת השחרור.

מעל המנזר ניתן לראות מערה. על פי האמונה הנוצרית והיהודית, שם הסתתר אליהו מהמלך אחאב כפי שציינתי בתחילת המאמר. אל המנזר ניתן להגיע בשתי דרכים:

1. מהתצפית בשביל שיורד מהתצפית לכיוון המנזר.

2. בסוף הכביש של התצפית ישנה חניה עם שביל המוביל למנזר.

הערה: שימו לב שכביש הגישה אל התצפית נסגר במחסום בשעה 16:00 בחורף ו־17:00 בקיץ.

איך מגיעים (לא מוכר בוויז!) ? מכביש 1 היורד לים המלח, פונים בצומת מצפה יריחו ומיד נצמדים לכביש השמאלי ביותר החיצוני לישוב. ניסע בכביש האספלט, נחצה גשר אבן שמקורו בתקופה הרומית-ביזנטית, ונגיע לצומת T. בצומת נפנה ימינה ומיד נעבור מחסום. ניסע רק על הכביש הסלול (זהירות: הוא צר ודו-כיווני) לאורך כ־3.8 ק"מ מהמקום בו עברנו את המחסום, עד שנראה מצד שמאל גבעה עם צלב גדול עליה. זוהי נקודת התצפית. נחנה את הרכב ונעלה לתצפית (כ־40 מטר הליכה), וקריאת "ווואאאווו" תימלט מפינו. כל האזור כולל המנזר, המערה, הבוסתנים, אמת המים החשמונאית, ועוד... ייחשפו לעיננו.


189 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page