top of page
חיפוש

נחל ציפורי – טחנת הנזירים, עין יבקע, שביל נחל ציפורי.

נחל ציפורי הוא נחל איתן מהגדולים בגליל התחתון. אחד מהדברים המיוחדים בנחל, זה מספר שמורות טבע נפרדות האחת מהשנייה לאורכו של הנחל, שתיים מתוכן מונגשות לעגלות, והיופי המשתנה לאורכו של הנחל. נתמקד בשלושה אזורים לאורכו...

הישוב ציפורי שהוקם בסמוך נחל ציפורי, מוזכר לראשונה במקורות כישוב יהודי החל מהתקופה החשמונאית (מאה שנייה לפני הספירה) והיה קיים במשך כ־600 שנה עד לגירוש רובם על ידי נוצרי הגליל (יש עדויות ספורות שיהודים המשיכו לגור שם במתי מעט עוד מספר מאות שנים). עליו ארחיב בפוסט אחר. התחלתי בסיפור המקורות, בכדי להבהיר את חשיבות הנחל בהיסטוריה הגיאופוליטית/דתית של ארץ ישראל.

הנחל עצמו מתחיל במרומי רכס נצרת, ומתחתר מערבה דרך לאורך 32 קילומטר, עד שמתאחד בעמק זבולון עם נחל קישון בדרכם לים התיכון.

ישנם מספר אזורי טיול נחמדים, כל אחד בדרכו, שנמצאים לאורך הנחל. אני מעוניין להתמקד בשלושה, ששניים מהם אינם דורשים הליכה מרובה, מונגשים לעגלות, ויש בהם זרימת מים כל השנה (הנחל מוגדר כאסור לרחצה).

שביל נחל ציפורי – שביל נחל ציפורי, נמצא באזור היותר שוטף של הנחל. זהו שביל בטון לאורך כ־3 עד 4 ק"מ נגיש לעגלות, שנסלל לאורך הנחל. במהלכו ישנן מספר פינות זולה מוצלות (השביל עצמו מוצל חלקית בלבד), שם אפשר לעצור, קפה, ארוחה קלה, ו/או סתם להינפש לצליל המים המפכים במפלונים הסמוכים (לא לשכוח שקית אשפה). איך מגיעים? מקישים בוויז "מחלף זרזיר". במחלף פונים צפונה לכביש 7626, עוברים מעגל תנועה וכ־400 מטר לאחר מכן ישנה פניה ימינה לתוך השדות (כשהדרך יבשה היא עבירה לכל כלי הרכב). נחצה גשר קטן, פניה שמאלה ראשונה, נעבור על פני פניה שמאלה שניה (יש שם קוביית בטון), ובפניה השלישית (יש עץ תות בסמוך), נפנה שמאלה. נמשיך ישר עד שנגיע לקבוצה של מספר אקליפטוסים עם מפלון לידם. שם נחנה את הרכב (ההמשך הוא בשביל 4X4), ונלך על שביל הבטון מערבה. בהמשך יש מספר נקודות זולה לעצירה. אם יתמזל מזלנו, נראה באזור לוטרות, צבאים, שועלים, תנים, ועוד... (כפי שאני ראיתי). אחרי 1 ק"מ לערך, נגיע לנקודת זולה נחמדה (ראה צילום) ונשים פעמינו חזרה.

אחת מעמדות הזולה בשביל נחל ציפורי.
השביל ממעוף הציפור.
לוטרה מקומית...

טחנת הנזיריםדבר ראשון "טחנה" ב"ט" אינה טעות כתיב. בניגוד ל"תחנה" שמשמעותה מקום שחונים, הרי "טחנה" משמעותה מקום שטוחנים. יש במקום שולחנות פיקניק, שטחי צל, וכמובן מבנה הטחנה שהוקמה על ידי נזירים כרמליטיים. אין לנו מידע מדויק מתי הוקמה הטחנה, אולם משערים שהיא הוקמה בתקופה העות'מנית. בכדי להפעיל את אבני הריחיים, נבנתה אמת מים ממעיין עין יבקע הנמצא 2 ק"מ מזרחית לטחנה (מומלץ לבקר רק בחורף ובתחילת האביב). ידוע שהטחנה ננטשה בתקופת כיבוש נפוליאון (איננו יודעים מדוע), וחזרה לתפקד עד 1930. ב־1930 היא חדלה לתפקד בגלל חוסר יכולת להתמודד מסחרית עם טחנות הקמח המכניות. מקום נחמד, מונגש לעגלות, הליכה של 200 מטר לכל יותר לאורך מסלול קצר על גדת הנחל. איך מגיעים? מקישים בוויז "טחנת הנזירים" והוא יוביל אתכם ישירות לשם.

טחנת הנזירים.

מעין יבקע לטחנת הנזירים – מסלול בן 2.5 ק"מ (שתי מכוניות), לאורך נחל ציפורי עם נקודות עצירה נחמדות. הדרך איננה נגישה, אולם ההליכה אינה מאומצת, כיפית ושווה בעיקר בחורף /אביב. לתחנה הראשונה מקישים בוויז "עין יבקע".


348 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page