top of page
חיפוש

עין כנף ובית הכנסת דיר עזיז רמת הגולן.

מבוא:

הישוב הסורי "דיר עזיז" הוקם על חורבות ישוב יהודי מהתקופה התלמודית (המאה ה־3 לספירה). הוא פונה מתושביו לפני פרוץ מלחמת ששת הימים על ידי שליט סוריה דאז (נור א-דין אל-אתאסי).

כבר ב־1885 נחשף האתר על ידי צמד החוקרים שומכר ולורנס אוליפנט כאתר מהתקופה התלמודית, אולם לא נערכו בו חפירות משמעותיות. לאחר שחרור רמת הגולן, נערכו במקום חפירות ארכיאולוגיות ב־1970 (גוטמן), ב־1998-2004 (מעוז ובן דוד), ונחשפו מבנים, בית כנסת שהאולם המרכזי בנוי בצורת בזיליקה, כלי חרס (קערות, כלי בישול, קנקנים), בית מעיין, שקתות, וכתובת ביוונית AZIZO (מכאן נלקח השם עזיז).

המבנה נהרס חלקית כנראה ברעידת האדמה שהייתה בשנת 551 לספירה, שופץ ונהרס סופית ברעש האדמה שהיה בשנת 749 לספירה (רעש שהחריב ערים רבות בארץ).

לאחר חשיפת האתר שיפצו חברי מושב כנף הסמוך את אזור המעיין, ובָּנוּ בריכת אגירה שממנה יוצא זרם מים לבריכות שכשוך שהם בנו במקום (נובע כל ימות השנה).

בשנת 2007 הם הקדישו את המקום לזכרו של אשי נוביק ז"ל חבר המושב שנפל במלחמת לבנון השנייה (2006).

האתר:

איך מגיעים? מקישים בוויז "מעיין כנף". התוכנה תוביל אותנו מכביש 869 למושב כנף, ומשם לשביל עפר (גישה לכל סוגי הרכב) שיביא אותנו עד למקום.

לפני שתרדו לבריכות אותן תראו מימינכם, אני ממליץ לעלות לעבר בית הכנסת העתיק (40 מטר עלייה).

המבנה מרשים, והוא עם מספר סממנים אופייניים של בתי כנסת ברמת הגולן מהתקופה התלמודית. הוא בנוי מאבני בזלת (דבר שמצביע על עושרם של אנשי המקום) יש בו יציעי ישיבה, בזיליקה עם שתי שורות של עמודי תמך, בימה מפוארת, ומתחת לבית הכנסת - בית מעיין המתוארך לאותה תקופה. בצד הצפוני ניתן לראות את תחילתו של גרם מדרגות שהוביל לקומה השנייה (עזרת נשים), שניהם נהרסו כנראה ברעידת האדמה.

לאחר מכן תחזרו לרכב, מגבות, והופּ למים. יש במקום שירותים כימים, שולחנות ישיבה אין ברזיות.

בדרככם חזרה לרכב, נא לא לשכוח לקחת את האשפה יחד אתכם.





97 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page