top of page
חיפוש

עין מוקש – רמת הגולן.

מבוא:

עין מוקש זו בריכה עגולה בקוטר של כ־10 מטרים ברמת הגולן, שעומקה נע בין 2-8 מטר, תלוי בעונה ובכמות הגשמים באותה עונה.

הבריכה המלאה בכל עונות השנה, נבנתה על ידי אנשי הכפר הצ'רקסי עין זיוון (ע"ש עשב הזון הגדל באזור) שישבו במקום עד למלחמת ששת הימים. למעשה, לאחר מלחמת ששת הימים הם נשארו במקום ללא פגע, אולם, ימים ספורים לאחר מכן הם החליטו לסגת לסוריה, מהחשש שיום אחד יועמדו לדין על ידי השלטון הסורי בעוון בגידה.

הבריכה אותה בנו סביב המעיין, שימשה אותם להשקיית גידולים חקלאיים, השקיית הצאן (ישנה שוקת בקר בצמוד לבריכה), ומקור למי שתייה. השם עין מוקש ניתן לו על שום היותו מוקף משלושת צדדיו בשדות מוקשים, והגישה הבטוחה אליו היא רק מכיוון צפון.

מספר חודשים לאחר שהצ'רקסים נטשו את המקום, התיישבו בכפר אנשי הגרעין של הקיבוץ המיועד עין זיוון (נקרא על שם הכפר הצ'רקסי בו התיישבו לראשונה), ולאחר כשנתיים הם עברו לישוב הקבע.

לאחר מותו של לוי אשכול (1969), הוצע לאנשי הקיבוץ לשנות את שמו מעין זיוון לקיבוץ אשכול הם סירבו.

האתר:

איך מגיעים? מקישים ב־WAZE "עין מוקש". התוכנה תוביל אותנו לכביש 98 המחבר בין עין זיוון לצומת זיוון. כ־1.8 ק"מ צפון מזרחית לצומת עין זיוון, נראה פנייה ימינה לחניה (יש שילוט). נחנה את הרכב במגרש החניה, ומכאן מחכה לנו הליכה די מישורית אבל חשופה לשמש, לאורך כ־700 מטר בואכה לעין מוקש.

בבריכה יש גרם מדרגות המאפשר ירידה זהירה לתוך המים. הרחצה מרעננת עד מקפיאה תלוי בטמפרטורה בחוץ.

בצדי הדרך ישנה גדר, חל איסור מוחלט לרדת מהשביל מחשש למיקוש.

בסמוך לבריכה נראה את הריסות הבתים של עין זיוון הצ'רקסי, לאחר שמבני הכפר הפכו לאימוני ירי לחיל השריון, חיל הרגלים, ועוד ... ברמת הגולן. 100 מטר צפון-מערבית לעין מוקש, נמצא את עין מוקשית בריכה העשויה אבני בזלת כמו אחותה הגדולה בעין מוקש, אבל קטנה יותר.

במקום אין שירותים, אסורה הבערת אש, אבל שתייה קרה ועוגיות יתמזגו בהנאה יחד עם הטבע והמים.

בדרככם חזרה נא לא לשכוח לקחת אתכם את האשפה לאוטו.



14 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page